På bildet flankeres de to prisvinnerne Christer Wilhelmsen og Stein Ivar Hiller av veileder Rolf E. Petersen, samt Dordi Skjevling (COWI) og Svein Erik Bakken (Sweco) fra RIFs ekspertgruppe for vann- og miljøteknikk. Den tredje prisvinneren Marte Fylkesnes var ikke til stede.
På bildet flankeres de to prisvinnerne Christer Wilhelmsen og Stein Ivar Hiller av veileder Rolf E. Petersen, samt Dordi Skjevling (COWI) og Svein Erik Bakken (Sweco) fra RIFs ekspertgruppe for vann- og miljøteknikk. Den tredje prisvinneren Marte Fylkesnes var ikke til stede. (Foto: Dordi Skjevling)

Separasjon i årets VA-Bacheloroppgave

Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) har tildelt prisen «Årets beste bacheloroppgave» til Christer Wilhelmsen, Stein Ivar Hiller og Marte Fylkesnes fra NTNU Fakultet for teknologi/Institutt for bygg og miljø (tidligere høgskolen i Sør-Trøndelag).

  • VA
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Bacheloroppgaven går inn i kjernen av hva som ofte er en problemstilling i norske kommuner i dag, og den vil kunne fungere som et hjelpemiddel for en yngre ingeniør i en mindre norsk kommune. Caset er hentet fra Melhus kommune og viser de kunnskapsbrister en kommune har når gamle ledninger skal fornyes. Hensikten med oppgaven har vært å bidra til en god kartlegging og en god vurdering av best mulig løsning for å separere spillvann og overvann i Vassfjellvegen. Oppgaven følger alle faser fra problembeskrivelse, forprosjektering og detaljprosjektering inkludert et konkurransegrunnlag for entreprenør. Hensikten når prosjektet som beskrives i oppgaven er gjennomført, er å redusere mengden urenset avløpsvann som når nærliggende resipient. Veileder for oppgaven har vært Rolf E. Petersen ved NTNU. Sammen med prisen følger 10.000 norske kroner til vinnerne.

– RIF gratulerer prisvinnerne med en velfortjent seier. Det er viktig for oss som bransjeforening å dele ut slike priser, blant annet for å synliggjøre vann- og miljø faget overfor studentene og omverdenen, sier Ari Soilammi, som er Utviklingssjef i RIF.

– Rådgiverbransjen rekrutterer årlig et stort antall ingeniører og vi vil gjerne tiltrekke oss de flinkeste folkene til de mest kompliserte prosjektene, avslutter Soilammi.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen