En drøy måneds arbeid med heving av dekket vist på ett minutt.
En drøy måneds arbeid med heving av dekket vist på ett minutt. (Bilde: Statens vegvesen)

Se hevingen av dekket på Norges nest lengste hengebru

6. oktober ble det siste bruelementet på E6 Hålogalandsbrua hengt på plass, og nok en stor og viktig milepæl var nådd i byggingen av Norges nest lengste hengebru.

  • bru
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

En drøy måneds arbeid vist på ett minutt

Gjenstår fortsatt mye arbeid

Selv om brua nå på avstand har tatt sin endelige form, gjenstår det mye arbeid før brua kan åpnes for trafikk.

Noe av det første entreprenøren skal i gang med er å sveise alle brukassene sammen. Dette er et omfattende arbeid som kommer til å gå gjennom hele vinteren, og det er snakk om mange kilometer med sveising.

Når sveisingen er fullført skal alle sveiseskjøtene males på nytt, slik at de er beskyttet mot korrosjon.

Bærekablene skal beskyttes

Nå som brukassene er ferdig hengt opp kan også arbeidet med bærekablene gjøres helt ferdig. Entreprenøren har startet arbeidet med å vikle en myk galvanisert tråd rundt bærekablene, slik at de holder formen. Utenpå der skal det deretter legges en armert tape til beskyttelse mot vær og vind. Og selv om kablene ligger tett, er det fortsatt ca. 17 prosent hulrom i bærekabelen. Her skal det kontinuerlig blåses tørr luft fra et avfuktingsanlegg gjennom kablene, slik at de sikres mot korrosjon.

Og «litt» andre ting

I tillegg skal det utføres en del avsluttende betongarbeid, alle elektroinstallasjoner skal på plass, det skal monteres en heis i begge brutårnene og tårntoppene skal kles inn med et «tårnhus».

Og til slutt skal det legges asfalt på brua.

Brua skal etter planen åpnes for trafikk i løpet av sommeren 2018.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen