Satset på elkraft og energi fremfor olje

Satset på elkraft og energi fremfor olje

Beate Norheim angrer ikke på at hun valgte å satse på elkraft og energi fremfor olje. I 2015 ble hun plukket ut til trainee-programmet til det hun omtaler som drømmearbeidsgiveren Statkraft.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Beate var usikker på om hun skulle velge å bli ingeniør eller økonom. Det endte med en kombinasjon av begge deler. Les saken på Energiutdanning.

[factbox id="1"]

Den 24 år gamle jenta fra Siljan i Telemark var i juni 2015 ferdig med sin 5-årige ­utdannelse på NTNU. Hun har fokusert på industriell økonomi og er nå ferdig sivilingeniør med fordypning i energi og miljø, og da med fokusområder elkraft og energifinans.

– Jeg ble mer og mer glad i elektrisitet og energi gjennom studietiden og har derfor spisset inn profilen min. Jeg var i utgangspunktet litt usikker på om jeg ville studere til å bli økonom eller ingeniør og valgte derfor en midtlinje som ga meg både økonomi- og ingeniørutdannelse, forklarer Beate.

Selv om faren sterkt anbefalte at hun skulle satse på oljebransjen, så var det fornybar energi som fristet mest. I ettertid er også hennes far enig i at det til syvende og sist ikke var så dumt valg.

– Det var energi og miljø som appelerte til meg, og det var etter hvert fornybar energi og elkraft som var den mest spennende. Det er der jeg tror utviklingen kommer nå. Det har skjedd en datarevolusjon, og vi ser at mange går gjennom store endringer. Det er nå energi settes på dagsorden med ny teknologi og nye løsninger. Det vil jeg være en del av, forteller hun.

Hvorfor Statkraft?

– Jeg var tidlig klar på at jeg ville jobbe innen kraftsektoren. Når man går på energi og miljø på NTNU i Trondheim, så er drømme­arbeidsgiverne Statkraft. Det er der folk har lyst til å jobbe. Men jeg tenkte samtidig at det er ganske vanskelig å komme gjennom det nåløyet.

Det har Beate rett i, ettersom det i 2015 ble tatt inn totalt åtte traineer av de nesten 1500 som søkte. Men noen lykkes hvert år, og da Beate fikk tilbud fra Statkraft et halvt år før hun var ferdig med å studere, så var det et ganske enkelt valg.

[img id="1"]

– Jeg ønsker å bygge meg opp en kunnskap i bunnen. Det var hovedårsaken til at jeg søkte meg inn i trainee-programmet. Jeg vil bli faglig god innen energifeltet, men er likevel ikke helt sikker hvilket område og hva jeg vil bli ekstra god på.

Veien videre er klar i forhold til at hun ønsker å jobbe i Statkraft fremover. Men også der er det mange muligheter.

– Jeg har lyst til å jobbe i et energi­selskap som er med å forme morgendagens teknologi. Det er det jeg har lyst til. Men retningen etter trainee-perioden, det vet jeg ikke helt enda. Jeg ønsker å få en bred kunnskap om Statkraft og vil først skaffe meg oversikten, forklarer hun.

Til Sverige

Trainee-programmet går over to år og er delt inn i fire avdelinger, eller rotasjoner. Beate er nå ferdig med den første i avdelingen som Power Generation, som omfatter europeisk vannkraft. Når hun nå skal ta fatt på andre rotasjon, så blir det i Skelefteå i Sverige, der hun skal jobbe med svensk vannkraft.

[factbox id="2"]

– Det blir utrolig interessant. I Sverige har man jo andre utfordringer enn i Norge. Det blir gøy å lære og også bli litt mer direkte involvert i prosjekter. Så langt har jeg hatt en veldig teknisk/økonomisk opplæring. Nå får jeg en mer rent teknisk opplæring. Deretter venter en mer økonomisk rotasjon som går mer på markedet, forklarer Beate.

Hun ser frem til et spennende halvår i Sverige ute på et kontor med rundt 50 ansatte. Her er det en norsk kraftverkssjef, men ellers kun lokale ansatte. Beate vil dessuten være eneste trainee på stedet. Det skremmer henne imidlertid ikke, da hun anser at det vil bli svært spennende arbeidsoppgaver.

– Det er naboland, og vi forventer at det er likt, men det er mange ting som er avvikende som kultur, topografi, måter man drifter vannkraft og politikk. Jeg ønsker å få innsikt i hva som gjøres forskjellig. Og så får man gjerne gjøre litt mer på mindre kontorer. Det er spennende.

Tatt godt imot

Det internasjonale fokuset til Statkraft var medvirkende til at Beate fant selskapet spesielt interessant. Og da ikke bare fordi de har prosjekter over hele verden, og man da har mulighet til å jobbe utenlands, men også fordi det er et internasjonalt miljø i Norge.

– Og så ble jeg tatt godt imot. Det var trygt å få betydelig opplæring i starten. Det er et stort selskap og mye å sette seg inn i. Det er mange erfarne med et høyt kunnskapsnivå i selskapet, men samtidig føler jeg at vi som nye også blir lyttet til, forklarer hun.

Selv ble hun anbefalt å søke av en bekjent som allerede var i trainee-prosjektet. Nå anbefaler hun andre til å søke seg til dette prosjektet, selv om det er vanskelig å komme med. Noen blir hvert år plukket ut, og kanskje er man den heldige.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen