SAS avslutter ruten mellom oljebyene Houston og Stavanger

SAS avslutter ruten mellom oljebyene Houston og Stavanger

Som en konsekvens av redusert aktivitet i oljeindustrien, har SAS også opplevd en markant nedgang i etterspørselen på reiser mellom oljebyene Stavanger og Houston. Dette betyr at det ikke lenger er tilstrekkelig grunnlag for å opprettholde nisjeruten som flys med en spesialbygget Boeing 737-700 med kun 44 seter. Flyet flyttes til København og forsterker rutetilbudet til New York.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Oljeruten var et resultat av en konstruktiv og kreativ produktutvikling mellom SAS og våre kjernekunder i oljeindustrien. Vi har gjort et helhjertet forsøk det siste året ved å søke muligheter for dens fortsatte eksistens i markedet. Dessverre må vi konstatere at nedgangen i oljebransjen også påvirker oss, og dette forklarer hvorfor vi flytter flyet for å forsterke tilbudet mellom København og New York, hvor markedspotensialet er vesentlig bedre nå, sier konserndirektør for kommersiell avdeling i SAS, Eivind Roald.

Ruten til Houston betjenes for siste gang fra Stavanger den 23. oktober, og retur med ankomst i Stavanger den 24. oktober. SAS sørger for å hjelpe alle de som er booket etter disse datoer.

- Jeg beklager naturligvis overfor de kunder som har været lojale til ruten, og som ikke lenger vil tilbys denne direkte muligheten, sier Eivind Roald

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen