Samkjøring ikke bare for elbilister

Samkjøring ikke bare for elbilister

Samkjøring i ordinære biler gir god effekt med mindre kø og lavere utslipp. Åpning for elbil-samkjøring i kollektivfeltet på E18 Mosseveien er bra og viktig, men det er ikke bare elbilister som trenger gulrøtter for samkjøring.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Lavere takst i bomringen for samkjørere, vil gjøre det mer attraktivt å ta med naboen eller kollegaen på jobbturen, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Terskelen for samkjøring har vist seg høy, men det har heller ikke vært noen goder ved å samkjøre. NAF forventer at samkjøring blir tatt med i diskusjonene rundt nye takster i bomringen i Oslo. Samkjøring vil føre til lavere utslipp, mindre kø og mer effektiv transport.

- Vi mener dette har et stort uforløst potensiale. Det gir god utnyttelse av eksisterende infrastruktur og gulrot for folk flest, mener Sagedal.

– Får vi bort mellom 10 og 15 prosent av bilene i rushtiden, vil trafikken flyte, fortsetter hun.

I Bergen har bystyret vurdert lavere priser i bomringen rundt Vestlandets hovedstad. I en stor befolkningsundersøkelse NAF gjennomførte i fjor, spurte vi bergenserne hva de mener om et slikt tiltak. Seks av ti svarte at de støttet det og at det vil få flere til å samkjøre.

- Bergenserne er nok ikke så ulike resten av Norge. Undersøkelsen viser støtte i folket for goder til de som samkjører, sier Inger Elisabeth Sagedal.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen