Samferdselsprosjekt på høygir

Samferdselsprosjekt på høygir

Som svar på regjeringens ønske om raskere gjennomføring av samferdselsprosjekter, har Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 funnet en effektiv modell for samarbeid mellom de ulike aktørene. Norconsult er en av dem.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 med ny dobbeltsporet jernbane mellom Hønefoss og Sandvika og ny firefelts motorvei på deler av strekningen, er det største felles prosjektet for veg og jernbane i Norge og et satsingsprosjekt for å finne raskere og mer effektive måter å planlegge og gjennomføre  samferdselsprosjekter på.

[factbox id="1"]

I Nasjonal transportplan som ble lansert i mars 2017, ble byggestart for prosjektet endret; oppstart blir i 2021/22, og ferdigstillelse blir i 2026/27. I utgangspunktet var byggestart planlagt allerede i 2019 med ferdigstillelse i 2024, og det er denne tidsplanen aktørene har jobbet etter.

– For å klare dette måtte vi organisere prosjektet slik at vi kunne jobbe tett og effektivt. Det er et stort prosjekt med mange delprosjekter. Vi måtte knytte til oss en rådgiver med kapasitet og kompetanse til å gjennomføre prosjektet både med tanke på volum, kompleksitet og hastighet. Byggherre og rådgiver måtte også finne en samarbeidsform som sikrer leveranser, produkter og kvalitet innenfor et svært ambisiøst tidsperspektiv, sier prosjektdirektør Morten Klokkersveen i Bane NOR.

Rask prosess

Kontrakten med rådgiverne Norconsult, Asplan Viak og Dr. Ing A. Aas-Jakobsen ble signert 15. juni i fjor. Rådgiverteamet stiftet aksjeselskapet NAA spesielt for prosjektet. NAA har ansvaret for all planlegging og prosjektering.

– Målet har vært å viske ut grensene mellom selskapene, og fremstå som et samlet team, sier Lars-Petter Nesvåg fra Norconsult, som er oppdragsleder for rådgiverteamet NAA.

Det har skjedd mye siden arbeidene startet før sommerferien i fjor.

– I slutten av mars hadde vi jobbet sammen i ni måneder, og jeg vil påstå at vi har produsert og fått frem planer i et volum og på et nivå som overgår det som andre prosjekter bruker over dobbelt så lang tid på. Vi har vist at det er mulig å kjøre raske prosesser og samtidig holde kontroll og høy kvalitet, sier Klokkersveen.

I samme hus

Å samle alle medarbeidere i Norconsults bygg i Sandvika, har vært et viktig grep.

– For å jobbe mest mulig effektivt har vi opprettet et felles prosjektkontor her. Når vi sitter sammen og jobber så tett, har vi full åpenhet om hva vi jobber med til enhver tid, sier Nesvåg.

Arbeidet med en omfattende BIM-modell står helt sentralt i prosjekteringen.

– BIM-modellene har vært sentrale i alle arbeidsprosessene, og bidratt til effektiv, tverrfaglig prosjektering. Vi bruker BIM-modellene aktivt i ulike arbeidssesjoner og beslutningsmøter. Da kan vi se konsekvenser av endringer og justeringer med en gang, ta avgjørelser direkte i møtet og effektivt komme oss videre i prosjekteringen, avslutter han.

BANE/15. oktober 2018

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen. I overkant av 1 000 av Bane NORs 4 500 medarbeidere overføres til det nye selskapet. Dette er en del av jernbanereformen og et steg på veien til konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Les hele saken

Til toppen