Samferdselsministeren vil ha egen Barnas transportplan

Samferdselsministeren vil ha egen Barnas transportplan

- Barn og unge er både dagens og framtidens trafikanter. De skal ferdes trygt både på vei til skole, barnehage og fritidsaktiviteter, som passasjerer, som syklister og som fotgjengere i trafikken.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Når vi om et år legger fram ny Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029, vil vi derfor gi en egen og tydelig omtale av barn og unge i trafikken, i form av en egen Barnas transportplan. I denne forbindelse ønsker vil innspill fra barn og unge over hele landet.

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, i forbindelse med at alle landets ordførere har fått invitasjon til å være med å samle inn innspill fra elever i sin kommune til Barnas transportplan.

Barn og unge har innspill til gode løsninger

- Barn og unge har innspill til gode løsninger både for dagens reisehverdag og for fremtidens trafikkbilde. De har tanker og ideer om alt fra skolepatrulje til at det bør være lyd på el-biler. Jeg har også møtt skoleelever som forteller at de noen ganger opplever det som utfordrende å møte voksne syklister, særlig i forbindelse med kryssing av vei på fotgjengerfelt.

- Dette er innspill det er viktig å lytte til. Derfor bør barna få en stemme i transportplanen, sier samferdselsministeren, som har allerede vært på to skolebesøk for å få innspill til Barnas transportplan; ett i Oslo sentrum og ett på Jæren i Rogaland.

Dette er innspill det er viktig å lytte til

Det er første gang NTP, som skal legges frem neste vår, vil inneholde en egen transportplan for barn og unge. Det er også første gang barn og unge får en egen stemme i høringsprosessen. Det er i den sammenheng landets ordførere har fått henvendelse.

- Det er landets ordførere som er nærmest barna og ungdommen i sine kommuner. De kjenner lokalmiljøet, det lokale trafikkbildet og elevene best. Jeg ønsker derfor å invitere ordførerne til å sette trafikk på dagsorden, og til å besøke skolene i kommunen både for å lytte til elevene og til å samle inn innspillene de har.

Til toppen