Mozellskål for anleggsstart på E39. Fra venstre: konsernsjef Morten Gromstad i AF Gruppen, administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, samferdselsminister Jon Georg Dale, utbyggingsdirektør i Nye Veier for E39, Asbjørn Heieraas, og utbyggingssjef i Nye Veier, Harald J. Solvik, ansvarlig for Kristiansand vest - Mandal øst.
Mozellskål for anleggsstart på E39. Fra venstre: konsernsjef Morten Gromstad i AF Gruppen, administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, samferdselsminister Jon Georg Dale, utbyggingsdirektør i Nye Veier for E39, Asbjørn Heieraas, og utbyggingssjef i Nye Veier, Harald J. Solvik, ansvarlig for Kristiansand vest - Mandal øst. (Foto: Nye Veier)

Samferdselsministeren markerte byggestart for E39 Kristiansand - Sandnes

Statsråd Jon Georg Dale igangsatte tirsdag det historiske anleggsarbeidet på Nye Veiers E39-prosjekt fra Kristiansand til Sandnes.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Fredag ble kontrakten med AF Gruppen Norge AS for byggingen av Kristiansand vest - Mandal øst formelt signert. Det er den første kontrakten i Nye Veiers E39-portefølje som settes i produksjon. Med seg har AF Gruppen Kruse Smith Entreprenør AS og Norconsult AS. Totalentreprisen har en ramme på 4,7 milliarder kroner eks. mva, som gjør kontrakten til Norges største totalentreprise innen veibygging.

Slik blir veien fra Kristiansand vest til Mandal øst.

Noen dager etter foretok samferdselsminister Jon Georg Dale den symbolske og offisielle åpningen av anleggsarbeidet på strekningen. Det skjedde på Mjåvann i Songdalen kommune vest for Kristiansand.

Strekningen E39 Kristiansand vest – Mandal øst er 19 kilometer lang, og er blant Nye Veiers høyest prioriterte strekninger. Strekningen er ferdig regulert og går gjennom kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne og Mandal.

Planlegger åpning høsten 2022

Som forventet ble det byggestart umiddelbart i forlengelsen av kontraktsigneringen. Ferdigstillelse og åpning av veistrekningen er planlagt til høsten 2022, samtidig med neste strekning fra Mandal øst til Mandal by.

Utbyggingen vil avhjelpe mange av manglene ved dagens vei, herunder dårlig trafikksikkerhet, lav fartsgrense og til dels dårlig kapasitet. Vinterstid har særlig tungtrafikken fremkommelighetsproblemer, og blokkerer ikke sjeldent for all trafikk. Ved å bygge ny E39 vil det oppnås vesentlig bedre framkommelighet og sikkerhet.

Det historiske spadetaket på E39-prosjektet til Nye Veier ble tatt tirsdag, og det var samferdselsministeren som fikk æren av å igangsette arbeidet. Fra venstre: Utbyggingssjef Harald J. Solvik i Nye Veier, samferdselsminister Jon Georg Dale og prosjektleder Hans Olav Omnes fra AF Gruppen Norge. Foto: Nye Veier

– Vi er trygge på at vi har fått en solid samarbeidspartner gjennom AF Gruppen, som vi kan bygge ut denne veistrekningen sammen med. Høyt fokus på trafikksikkerhet og kvalitet skal gi en ny hverdag for samtlige som kjører denne veistrekningen, sier Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for ny E39.

Erstatter ulykkesbelastet vei

Ny vei skal bidra til et transportsystem som er sikkert, fremmer verdiskaping og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet.

Øyeblikket: Her gir samferdselsminister Jon Georg Dale signalet poå at anleggsarbeidet kan starte. Foto:  Nye Veier

Utbyggingen skal binde sammen befolkningsområder til en sammenhengende bo- og arbeidsregion. Ny E39 skal være et framtidsrettet og trafikksikkert veisystem.

Sørlandets lengste tunnel

Strekningen Kristiansand vest – Mandal øst bygges ut som motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Strekningen innbefatter blant annet det som blir Sørlandets lengste tunnel; Søgnetunnelen med en lengde på i overkant av 4000 meter. Det skal også bygges bro over Trysfjorden. Broa blir 520 meter lang med en seilingshøyde på 60 meter. Broa leder trafikken bort fra dagens rasutsatte strekning langs Trysfjorden samt Trybakken hvor trafikkavvikling ofte opplever store driftsforstyrrelser vinterstid ved snøfall.
Det blir også bygget tre motorveikryss på strekningen; henholdsvis ved starten av prosjektet ved Grauthelleren i Kristiansand, ved Monan i Søgne og i tilknytning til Lohnelier industriområde.

JERNBANE/18. oktober 2018

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Jernbanedirektoratet har besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem. Les hele saken

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen