Samferdselsministeren i Brussel: Skal diskutere foreslåtte regelendringer for godstransport på vei
(Foto: NHO)

Samferdselsministeren i Brussel: Skal diskutere foreslåtte regelendringer for godstransport på vei

– Regjeringen er opptatt av å sikre best mulige forhold for yrkessjåfører og en ryddig konkurransesituasjonen i lastebilnæringen. Vi er ikke fornøyd med EUs foreslåtte endringer i EU-regelverket for godstransport på vei. Vi trenger andre løsninger for å bekjempe sosial dumping, styrke ryddige konkurransevilkår og sikre enda bedre trafikksikkerhet.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Mandag møter jeg regjeringskollegaer fra en rekke EU land som har sammenfallende interesser med oss. Vi står sterkest når vi sammen med likesinnede jobber inn mot regelverksendringene i EU, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

EU-kommisjonen la i 2017 fram en ny, stor regelverkspakke på veiområdet – "Europe on the Move". Med denne mobilitetspakken ønsker Kommisjonen å endre det europeiske transport- og mobilitetssystemet. Pakken omfatter en rekke tiltak, men det er spesielt sosiale forhold i veitransporten/kabotasje som er omstridt. 

Road Alliance – Norge og åtte andre land

Sammen med Østerrike, Belgia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia, Hellas, Luxembourg og Sverige er Norge med i Road Alliance. På bakgrunn av den foreslåtte mobilitetspakken er medlemslandene i alliansen blant annet bekymret for misbruk og svindel knyttet til regelverkene for sosiale rettigheter, trafikksikkerhet og arbeid innenfor det det europeiske godstransportmarkedet på vei.

Fra norsk side er vi tjent med å stå sammen med land som har sammenfallende interesser som oss. Vi skal selvsagt ivareta norske interesser best mulig, men vi er et lite land i denne sammenhengen.

- Ketil Solvik-Olsen

– Vi ønsker ikke endringer som liberaliserer kabotasjeregelverket. Vi trenger tvert imot bedre kontroll med situasjonen og virkemiddel som sikrer rettferdig og ryddig konkurranse. Lastebilnæringen er viktig både for de som jobber og investerer i transportbedriftene, men er også en viktig forutsetning for både norsk næringsliv og varehandelen. Dagens regjering har økt kontrollene langs veiene og endret på en rekke kjøretøytekniske regler som sikrer økt trafikksikkerhet. Vi må sikre at dette arbeidet fortsetter i riktig retning, sier samferdselsministeren.

Vil ivareta norske interesser

Belgia har invitert til ministermøte i Road Alliance i Brussel 14. mai. På møtedagsorden står flere forslag i EU-kommisjonens mobilitetspakke. Blant temaene er kjøre- og hviletidsbestemmelser og regler om markedsadgang, som blant annet transportoppdrag som transportører kan utføre mellom steder i et annet land enn der de hører hjemme (kabotasje). Målet med møtet er å samordne posisjoner i forkant av at EUs transportministere møtes i Rådet 7. juni.

– Fra norsk side er vi tjent med å stå sammen med land som har sammenfallende interesser som oss. Vi skal selvsagt ivareta norske interesser best mulig, men vi er et lite land i denne sammenhengen, sier samferdselsministeren. 

Mobilitetspakken og videre framdrift

Alle forslagene i mobilitetspakken er nå til behandling i Rådet og Europaparlamentet. Som en følge av at det er uenighet blant flere av EU-medlemslandene om flere av forslagene i mobilitetspakken, er det vanskelig å si hvor lang tid behandlingen vil ta.

Mobilitetspakken vil tidligst kunne bli vedtatt i 2019.

T-BANE/19. oktober 2018

T-banen i Oslo i verdenstoppen

CoMET (Community of Metros) og Nova er en internasjonal benchmarking gruppe og et forum for T-baneselskaper rundt omkring i verden som har som mål å dele erfaringer, sammenligne resultater og lære av hverandre. Det gjøres ved å måle et sett av ulike nøkkelindikatorer (KPI`er: Key performance indicator) og gjennom dette det lære av hverandre for å jobbe med forbedringer fra år til år. Les hele saken

Til toppen