Samarbeider om isolerte thermohaller for hangarer i Chicago

Samarbeider om isolerte thermohaller for hangarer i Chicago

På lille Krøderen i Buskerud produseres plasthaller for et stort internasjonalt marked. Et godt samarbeid med GLAVA har gitt Rubb et konkurransefortrinn.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Sammen med GLAVA har Rubb funnet en god løsning på levering av ferdig isolerte plasthaller, blant annet for bruk som flyhangarer på Chicago Rockford International. En felles produktutvikling med GLAVA, med tilpasning av skreddersydde isolasjonsmatter, har gitt gode leveranser for Rubb. Flere prestisjeprosjekter står på ordrelisten.

[factbox id="1"]

Sikrer kvalitet med skreddersøm

– Vi er opptatt av å levere produkter som ivaretar bruken for thermohaller på en god måte, og ønsker naturligvis ikke å gå på akkord med kvaliteten. Det har derfor vært viktig for oss å få til et samarbeid med GLAVA, som kan levere isolasjonsruller utenfor standardstørrelse. Til bygging av thermohaller bruker vi isolasjon som er nøyaktig tilpasset bredde og tykkelse, for å ivareta enkelhet og samtidig sikre god isolasjonseffekt, forklarer Jan Arne Hansen, daglig leder i Rubb AS. Bedriften forventer en omsetning på 70 millioner kroner i 2016.

– Ikke minst opplever vi at utenlandske selskaper er opptatt av god materialbruk, og stiller krav til at det brukes ubrennbar isolasjon. Her er det viktig for oss at GLAVA er en leverandør som tilfredsstiller disse kravene.

– Gjør oss konkurransedyktige

Hansen verdsetter det industrielle samarbeidet Rubb har med GLAVA.

– De gjør oss konkurransedyktige, forsikrer Jan Arne Hansen.

I GLAVA er innstillingen å være fleksibel for å lykkes med godt samarbeid.

– I noen tilfeller er våre standardprodukter ikke utformet optimalt for kundens konstruksjoner. Slik er det også for konstruksjonene til RUBB. Derfor har vi jobbet sammen for å finne fram til et godt totalkonsept. I dette tilfellet er løsningen å gjøre noen tilpasninger av produktet fra GLAVA, og at isoleringsmetoden justeres ute hos RUBB. På den måten blir sluttproduktet konkurransedyktig, forklarer John Arne Bakke, teknisk sjef i GLAVA.

– For oss er dette et spennende samarbeid og et godt eksempel på hvordan felles tilpasninger verdiøker leveransen. Vi er alltid med på å jobbe innovativt for å strekke oss litt lenger, der vi ser det er mulig, sier John Arne Bakke.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen