SALT løste avløpsutfordringen i Oslo

SALT løste avløpsutfordringen i Oslo

Det mye omtalte SALT-prosjektet har gjenoppstått på Langkaia i Oslo etter å først ha blitt installert på Langsanden i Sandhornøy i Nord-Norge, og deretter i Bergen. Hva man skal kalle prosjektet er uklart. Kunstinstallasjon? Konferansesenter? Spa? Bar? Kafé?

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

SALT er mye. Ved åpningen var dette også verdens største sauna med en kapasitet opp til 100 personer i det største bygget. Hele prosjektet er midlertidig og skal vare frem til 31.oktober neste år. Likevel spares det på lite når planene til initiativtakerne skal realiseres. Blant annet har de fått på plass et storkjøkken som tidligere var brukt på Sukkerbiten ved Sørenga i Oslo. Med alt dette på plass, trenger man selvsagt sanitær og avløp.

Utfordring med avløpsvann

Å koble seg på et kommunalt renseanlegg i sentrum av Norges hovedstad og største by høres kanskje ut som en selvfølge, men dette var ikke mulig på Langkaia i Oslo. Å slippe urenset avløpsvann ut i havnebassenget i Oslo er heller ikke noe alternativ. Likevel fantes det en løsning. Løsningen ble et mobilt renseanlegg fra Biovac, et såkalt containeranlegg. Det er rett og slett et vanlig minirenseanlegg som normalt blir installert i kjelleren til privatboliger der hvor det ikke er mulig å koble seg til offentlig kloakk. Her er renseanlegget plassert inni en 20 fots container, og blir dermed enkelt å flytte på. En løsning som egnet seg godt til det nomadiske SALT-prosjektet, samtidig som at avløpsvannet renses før det slippes ut.

Allerede i slutten av mars var Biovac sin servicetekniker, Magne Thoreid på plass da containeranlegget ble plassert, og koblet til bak SALT-saunaen. Magne har jobbet for Biovac i over 30 år og har erfaring fra Østlandsområdet med alle typer anlegg både for private og for prosjekter som dette. Han innrømmer likevel at han aldri tidligere hatt «kontorutsikt» til operaen, og har kunnet jobbe med små avløpsrenseanlegg midt i Oslo sentrum.

Store ambisjoner

Initiativtakerne bak SALT har ambisjoner om å kunne tilby arenaen til mange typer arrangementer og har til nå blant annet hatt besøk av Ted Talks og NRK, der sistnevnte brukte dette til en lansering. Anlegget har også hatt mange spennende konsepter rundt kunst og musikk.

- Når man først går for et ambisiøst prosjekt som dette har vi vært opptatt av å ha gjennomtenkte løsninger som skal tåle mange typer arrangement, flere mennesker på en gang, og likevel kunne gi den komforten som er viktig i et slikt prosjekt. Vi ønsket å kunne tilby vanlige toaletter og ikke minst kunne tilby mat og drikke helt kompromissløst. Da ble valget ganske naturlig et containeranlegg fra Biovac, uttaler Erlend Mogård Larsen, initiativtaker bak SALT.

Alle som besøker SALT i Oslo kan derfor være trygg på at alt avløpsvannet som der renner ut i vasken, eller i dusjen, eller spyles ned i do, blir godt renset før det slippes ut i havnebassenget utenfor Langkaia – midt i Oslo.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen