Derbigum’s Easy-Max maskin ble brukt for å legge Derbigum GC på dekkene.
Derbigum’s Easy-Max maskin ble brukt for å legge Derbigum GC på dekkene. (Foto: Derbigum)

Robust levering til Norges største samferdselsprosjekt

Den bærekraftige tak- og membranleverandøren Derbigum leverer 18.000 kvm med robust membran til Nordens hittil lengste jernbanetunnel, Follobanen. Follo Tak og Vedlikehold AS står for tekking og oppdragsgiver er Veidekke Entreprenør Anlegg for Bane NOR.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Follobanen som er Nordens hittil lengste jernbanetunnel på 22 km skal tilrettelegge for halvert reisetid mellom Oslo og Ski. Ifølge Bane NOR vil Follobanen stå ferdig i desember 2022.

Det er bred deltagelse i prosjektet hvor over 2000 arbeidstakere deltar i tillegg til Bane NORs byggherreorganisasjon. Derbigum, som en av leverandørene, leverer membran som skal beskytte anleggskonstruksjonen mot naturelementene i området Klypen-Loenga.

Maskinell sveis sikrer effektivt arbeid

Follo Tak og Vedlikehold AS står for utførelsen og er nesten halvveis med jobben på dette partiet av Follobanen. Så langt har alt gått etter planen og Veidekke Entreprenør Region Anlegg er fornøyde. Roger Sæther i Follo Tak og Vedlikehold forteller:

– Vi startet i september 2018 og antar å være ferdige i mai-juni 2019. Det har vært et ryddig prosjekt med god fremdrift i hele vinter. Derbigum’s Easy-Max maskin brukte vi for å legge Derbigum GC 5mm på storruller som er svært effektiv og ikke minst lønnsomt.

18.000 kvm med robust membran

Follo Tak og Vedlikehold estimerer at de totalt kommer til å legge nærmere 18.000 kvm med GC 5 mm og SP 4 mm. De legger Derbigum GC på dekkene. På kulvertveggene legges det Derbigum SP 4 mm. I tillegg er nærmere 600 stolper tekket inn. Bengt Løkke, administrerende direktør i Derbigum Norge & Sverige forklarer:

– Derbigum GC er den mest robuste membranen vi har og den er godkjent av Statens Vegvesen. Dette er en ideell løsning til anleggskonstruksjoner. Ikke bare fordi den imøtekommer krav til store påkjenninger i anleggskonstruksjonene, men det er også et holdbart og bærekraftig materiale. Løkke fortsetter:

– Vi er veldig stolte av å bidra med å bygge Nordens lengste jernbanetunnel og ikke minst optimalisere offentlige transportmuligheter i dette området.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen