Riksrevisjonens jernbanerapport

Riksrevisjonens jernbanerapport

Riksrevisjonen har gjennomgått effekten store investeringer har på togtilbudet på jernbanen. – En grundig rapport hvor vi i all hovedsak er enige deres i funn og anbefalinger, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Riksrevisjonen oversendte torsdag rapporten «Riksrevisjonens undersøkelse av effekten store investeringer i jernbanen har på togtilbudet» til Stortinget.

– Vi deler revisjonens vurdering av at strategisk ruteplanlegging, drift og større og mindre investeringer må sees i sammenheng slik at kundene får et forutsigbart og godt togtilbud. Jernbanereformen er gjennomført for å sikre at samfunnet får et bedre togtilbud og mer og bedre jernbane for pengene. Bane NOR har en viktig rolle i dette arbeidet, sier Gorm Frimannslund.

Strategisk planlegging

Riksrevisjonen har gjennomgått utbyggingsprosjekter som Jernbaneverket gjennomførte fra 2005 til 2016. De konkluderer med at styringen i liten grad har vært innrettet mot å ta ut effekter av investeringene og at nødvendige tiltak for å ta ut effekt ikke har vært en integrert del av investeringsprosjektene.

– Jernbaneinvesteringer styres nå med utgangspunkt i en overordnet plan, en strategisk rutemodell, der jernbaneinvesteringer frem mot 2027 innrettes og koordineres med øvrig arbeid. Det innebærer at alle tiltak, også innenfor ruteplan, signal, hensetting, kryssingsspor og vendeanlegg skal sees i sammenheng og koordineres, forteller Frimannslund.

Må se helheten

Riksrevisjonen peker på at de store jernbaneinvesteringene ikke har gitt store utslag i bedre punktlighet eller forkortet reisetid som følge av utbyggingene.

– Kapasiteten har økt, men signifikante effekter på reisetid oppnår vi først når hele strekninger er utbygd. Bane NOR har fokus på å ta ut effekter løpende av både investeringer og vedlikehold, sier Frimannslund.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen