Riksrevisjonens jernbanerapport

Riksrevisjonens jernbanerapport

Riksrevisjonen har gjennomgått effekten store investeringer har på togtilbudet på jernbanen. – En grundig rapport hvor vi i all hovedsak er enige deres i funn og anbefalinger, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Riksrevisjonen oversendte torsdag rapporten «Riksrevisjonens undersøkelse av effekten store investeringer i jernbanen har på togtilbudet» til Stortinget.

– Vi deler revisjonens vurdering av at strategisk ruteplanlegging, drift og større og mindre investeringer må sees i sammenheng slik at kundene får et forutsigbart og godt togtilbud. Jernbanereformen er gjennomført for å sikre at samfunnet får et bedre togtilbud og mer og bedre jernbane for pengene. Bane NOR har en viktig rolle i dette arbeidet, sier Gorm Frimannslund.

Strategisk planlegging

Riksrevisjonen har gjennomgått utbyggingsprosjekter som Jernbaneverket gjennomførte fra 2005 til 2016. De konkluderer med at styringen i liten grad har vært innrettet mot å ta ut effekter av investeringene og at nødvendige tiltak for å ta ut effekt ikke har vært en integrert del av investeringsprosjektene.

– Jernbaneinvesteringer styres nå med utgangspunkt i en overordnet plan, en strategisk rutemodell, der jernbaneinvesteringer frem mot 2027 innrettes og koordineres med øvrig arbeid. Det innebærer at alle tiltak, også innenfor ruteplan, signal, hensetting, kryssingsspor og vendeanlegg skal sees i sammenheng og koordineres, forteller Frimannslund.

Må se helheten

Riksrevisjonen peker på at de store jernbaneinvesteringene ikke har gitt store utslag i bedre punktlighet eller forkortet reisetid som følge av utbyggingene.

– Kapasiteten har økt, men signifikante effekter på reisetid oppnår vi først når hele strekninger er utbygd. Bane NOR har fokus på å ta ut effekter løpende av både investeringer og vedlikehold, sier Frimannslund.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen