Restaurerer Røros-gater med OPI-kanaler

Restaurerer Røros-gater med OPI-kanaler

Ved restaureringen av de verneverdige gatene i Røros ble det tatt i bruk kabler som skal minimere behovet for oppgraving i fremtiden.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

OPI-kanaler i 200 år

Røros Elektrisitetsverk besluttet å legge kablene sine i en OPI-kanal hvor kabelkanalene støpes inn i betong. Ved bruk av OPI-kanaler vil det ikke være nødvendig å grave dersom kabler skal skiftes ut. De eksisterende kablene kan dras ut før nye trekkes inn. De har også lang levetid. I følge Lars Solbjørg i Oslo Presstoff Industri kan OPI-kanalen i Røros holde i minst 200 år.

- En everkskabel lagt rett i bakken varer vanligvis bare i 70 år, avhengig av hvordan kabelen er blitt forlagt og behandlet under utleggingen, og hvordan miljøet rundt kabelen tærer på ytterkappen. Vi forstod raskt at en OPI-kanal var midt i blinken for dette prosjektet, forteller Solbjørg i en pressemelding.

Møter strenge kvalitetskrav

Nettsjef i Røros Elektrisitetsverk Lars Hofstad, forteller at de valgte Wavin PP Sepio i OPI-kanalen for å forsikre seg om at rørene var utstyrt med NS-merkingen fra Nemko Certification. Dette er de strengeste kvalitetskravene i Norge.

- Wavin PP Sepio tilfredsstiller alle gjeldene krav og standarder. De tåler også slag og støt som gjerne oppstår ved lagring, transport og legging. De kan også installeres under alle temperaturforhold uten at temperaturen påvirker deres egenskaper, forklarer Hofstad.

Skal se ut som før

[img id="1"]

Arbeidet med å legge den 500 meter lange OPI-kanalen begynte i 2013. Dette har foregått i henhold til strenge krav fra både kulturminneforvalter og arkitekter om at gaten skal fremstå slik den gjorde før restaureringen.

­- Dette har omfattet alt fra riktig farge på asfalten, til hvordan fordelingsskapene våre for strøm skulle bli minst mulig synlige i gatebildet, forteller distriktsleder i Wavin Heiko Heincken.

- Prosjektet var ferdig og klart for asfaltering fjor høst. Nå har rørosingene fått et ultramoderne kabelanlegg under de verneverdige gatene sine, som de vil ha glede av de neste 200 år, minst, avslutter Heincken i pressemeldingen.

 

 

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen