NCCs No Dig-team er igang med flere gravefrie rørjobber i Oslo og Drammen.
NCCs No Dig-team er igang med flere gravefrie rørjobber i Oslo og Drammen. (Foto: NCC / Robin Stenersen )

Renoverer rør i Oslo og Drammen gravefritt

NCC har inngått nye kontrakter med Oslo kommunes Vann og avløpsetat og med Drammen kommune om gravefri renovering av kommunale vann- og avløpsledninger.

  • No Dig
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det er i høst inngått to kontrakter i Oslo på henholdsvis 20 og 18,3 millioner kroner, mens kontrakten med Drammen kommune er på 1,5 millioner kroner – alle med bruk av NCCs gravefrie metode NoDig.

– Med vår NoDig-løsning PU-liner sprøyter og belegger vi ledningene innvendig med polyuretan. Dermed stoppes innvendig korrosjon og slitasje i ledningen, kapasiteten på gjennomstrømningen optimaliseres og rørenes levetid økes med mange år, sier prosjektleder Tage Odland i NCC Infrastructure.

Med NCCs NoDig-løsning PU-liner optimaliseres gjennomstrømningen og rørenes levetid økes med mange år. Foto: NCC

I Oslo er det hovedledninger blant annet i områdene Lindeberg, Jernbanetorget og Torshov som skal renoveres, samtidig som kumgods i vannkummer skal skiftes ut med nytt. På Lindeberg blir vannledninger renovert med PU-liner mens gamle avløpsrør på Jernbanetorget og Torshov vil gjennomgå strømperenovering. I Drammen er det kommunale vannledninger i Finn Blackstads vei som fornyes med PU-liner.

- ­Gravefri ledningrenovering er både raskere, mer miljøvennlig og mer økonomisk enn tradisjonelle gravemetoder, noe stadig flere av våre kunder og samarbeidspartnere ser. Vi er derfor glade for å kunne gå i gang med disse jobbene, sier Odland.

Arbeidene på Lindeberg startet opp i september, mens en ved Jernbanetorget og Torshov starter opp i disse dager. Jobben i Drammen ble ferdigstilt i oktober, mens arbeidene i Oslo vil pågå fram til juni neste år.

TUNNEL/23. januar 2019

Verdens lengste og dypeste tunnel

– Dette blir verdens lengste og dypeste tunnel, og det tar nok en tid før denne rekorden blir slått også. Foreløpig er den budsjettert til 16,8 milliarder kroner, og den vil redusere reisetiden mellom Bergen og Stavanger med hele 40 minutter. Det er et formidabelt prosjekt vi snakker om. Les hele saken

Til toppen