Rekordtidlig asfaltering i Gudbrandsdalen

Rekordtidlig asfaltering i Gudbrandsdalen

Allerede nå har fire operatører fra Lemminkäinens avdeling Otta asfaltert på E6 ved Sjoa i Gudbrandsdalen. Avdelingssjef Hans Petter Skjellum har aldri opplevd å legge asfalt så tidlig i dette området før.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Nei, asfaltering på denne tiden av året i dette området har jeg aldri vært med på før, og det tror jeg ingen andre entreprenører har gjort heller. Jeg har i alle fall ikke hørt om det, sier avdelingssjef for avdelingene Otta, Lillehammer og Elverum, Hans Petter Skjellum.

Oppdragsgiver K. A. Aurstad/Implenia ønsket å få lagt asfalt på E6 ved Sjoa i forbindelse med omlegging av vei på storanlegget i Gudbrandsdalen. Værgudene gjorde prosjektet mulig, selv om vi befinner oss midt i februar.

De fire operatørene og prosjektlederen møtte imidlertid noen utfordringer knyttet til logistikken.

- Ingen av Lemminkäinens egne fabrikker i området kunne produsere på dette tidspunktet. Vi fikk imidlertid hjelp av Feiring Asfalt på Lørenskog og Transportsentralen på Lillestrøm, som sendte avgårde tre vogntog med halvannen times mellomrom, sier Skjellum.

Fra første bil ankom arbeidsområdet klokken ti, til siste bil var tom i halv fire-tiden, hadde arbeidslaget lagt ut 96,5 tonn under krevende føreforhold. Ikke et eneste asfaltgram gikk til spille.

- Førerne av de forbipasserende bilene hevet litt på øyenbrynene når de skjønte at det foregikk asfaltlegging midt på vinteren. Prosjektet har bare vært morsomt. En fin opplevelse å få være med på for alle sammen, avslutter Skjellum.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen