Rekordjobb til Marthinsen & Duvholt

Rekordjobb til Marthinsen & Duvholt

Marthinsen & Duvholt har signert kontrakt med Statens Vegvesen om rehabilitering av Nordby og Smiehagentunnelen på E6 i Akershus. Kontrakten har en verdi på 385 millioner kroner, og er den største i selskapets historie.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi er meget godt fornøyd med å ha vunnet denne kontrakten. Det er det største prosjektet vi noensinne har tatt på oss, men vår relasjon til byggherren, kompleksiteten i prosjektet, samt våre tilgjengelige ressurser, gjør at prosjektet passer optimalt inn i vår prosjektportefølje, uttaler Anne Mürer, administrerende direktør i Marthinsen & Duvholt.

En 3850 meter lang toløps og en 892 meter lang ettløps

Nordbytunnelen er en 3850 meter lang toløps tunnel med to felt i hver retning, og Smiehagentunnelen er en 892 meter lang ettløps tunnel med to felt i en retning. Tunnelene ble åpnet i henholdsvis 1993 og 1999 og skal nå fullstendig rehabiliteres slik at de tilfredsstiller tunnelforskriften.

I Nordbytunnelen skal både brannsikring og bergsikring forbedres. I Smiehagentunnelen blir hele vegdekket skiftet ut, og overvann- og drensledninger blir reparert. Dessuten skal det etableres et nytt renseanlegg som skal ta vann fra begge tunnelene og fra Vassumtunnelen som inngår i riksveg 23.

Utføres som nattarbeid

Alt av arbeid skal primært utføres i et løp om gangen, med trafikk i det andre løpet. Det aller meste av arbeidet vil utføres som nattarbeid. Det blir dessverre nødvendig å stenge hele nordgående løp hele døgnet i en 12 uker lang periode høsten 2017 og hele sydgående løp en 9 uker lang periode høsten 2018.

Anbudskonkurransen ble gjennomført i henhold til to-konvoluttsystemet. Ved evalueringen telte pris 70 prosent, mens de øvrige 30 prosentene ble delt likt på oppdragsgjennomføring og oppdragsorganisasjon.

Byggestart blir august 2017 og prosjektet skal være ferdig overlevert i februar 2019.

HAVBRUK/19. februar 2018

Norge trenger Ocean Space Centre

Sintef Ocean har en i samarbeid med kunnskapsmiljøer og industrielle aktører utredet hvilke krav til fremtidig infrastruktur som må innfris for at Norge beholder posisjonen som internasjonalt ledende innen havromsteknologi. Målet er å etablerefremtidens marintekniske kunnskapssenter i Trondheim. Les hele saken

Til toppen