Rekordjobb til Marthinsen & Duvholt

Rekordjobb til Marthinsen & Duvholt

Marthinsen & Duvholt har signert kontrakt med Statens Vegvesen om rehabilitering av Nordby og Smiehagentunnelen på E6 i Akershus. Kontrakten har en verdi på 385 millioner kroner, og er den største i selskapets historie.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi er meget godt fornøyd med å ha vunnet denne kontrakten. Det er det største prosjektet vi noensinne har tatt på oss, men vår relasjon til byggherren, kompleksiteten i prosjektet, samt våre tilgjengelige ressurser, gjør at prosjektet passer optimalt inn i vår prosjektportefølje, uttaler Anne Mürer, administrerende direktør i Marthinsen & Duvholt.

En 3850 meter lang toløps og en 892 meter lang ettløps

Nordbytunnelen er en 3850 meter lang toløps tunnel med to felt i hver retning, og Smiehagentunnelen er en 892 meter lang ettløps tunnel med to felt i en retning. Tunnelene ble åpnet i henholdsvis 1993 og 1999 og skal nå fullstendig rehabiliteres slik at de tilfredsstiller tunnelforskriften.

I Nordbytunnelen skal både brannsikring og bergsikring forbedres. I Smiehagentunnelen blir hele vegdekket skiftet ut, og overvann- og drensledninger blir reparert. Dessuten skal det etableres et nytt renseanlegg som skal ta vann fra begge tunnelene og fra Vassumtunnelen som inngår i riksveg 23.

Utføres som nattarbeid

Alt av arbeid skal primært utføres i et løp om gangen, med trafikk i det andre løpet. Det aller meste av arbeidet vil utføres som nattarbeid. Det blir dessverre nødvendig å stenge hele nordgående løp hele døgnet i en 12 uker lang periode høsten 2017 og hele sydgående løp en 9 uker lang periode høsten 2018.

Anbudskonkurransen ble gjennomført i henhold til to-konvoluttsystemet. Ved evalueringen telte pris 70 prosent, mens de øvrige 30 prosentene ble delt likt på oppdragsgjennomføring og oppdragsorganisasjon.

Byggestart blir august 2017 og prosjektet skal være ferdig overlevert i februar 2019.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen