Rekordjobb til Marthinsen & Duvholt

Rekordjobb til Marthinsen & Duvholt

Marthinsen & Duvholt har signert kontrakt med Statens Vegvesen om rehabilitering av Nordby og Smiehagentunnelen på E6 i Akershus. Kontrakten har en verdi på 385 millioner kroner, og er den største i selskapets historie.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi er meget godt fornøyd med å ha vunnet denne kontrakten. Det er det største prosjektet vi noensinne har tatt på oss, men vår relasjon til byggherren, kompleksiteten i prosjektet, samt våre tilgjengelige ressurser, gjør at prosjektet passer optimalt inn i vår prosjektportefølje, uttaler Anne Mürer, administrerende direktør i Marthinsen & Duvholt.

En 3850 meter lang toløps og en 892 meter lang ettløps

Nordbytunnelen er en 3850 meter lang toløps tunnel med to felt i hver retning, og Smiehagentunnelen er en 892 meter lang ettløps tunnel med to felt i en retning. Tunnelene ble åpnet i henholdsvis 1993 og 1999 og skal nå fullstendig rehabiliteres slik at de tilfredsstiller tunnelforskriften.

I Nordbytunnelen skal både brannsikring og bergsikring forbedres. I Smiehagentunnelen blir hele vegdekket skiftet ut, og overvann- og drensledninger blir reparert. Dessuten skal det etableres et nytt renseanlegg som skal ta vann fra begge tunnelene og fra Vassumtunnelen som inngår i riksveg 23.

Utføres som nattarbeid

Alt av arbeid skal primært utføres i et løp om gangen, med trafikk i det andre løpet. Det aller meste av arbeidet vil utføres som nattarbeid. Det blir dessverre nødvendig å stenge hele nordgående løp hele døgnet i en 12 uker lang periode høsten 2017 og hele sydgående løp en 9 uker lang periode høsten 2018.

Anbudskonkurransen ble gjennomført i henhold til to-konvoluttsystemet. Ved evalueringen telte pris 70 prosent, mens de øvrige 30 prosentene ble delt likt på oppdragsgjennomføring og oppdragsorganisasjon.

Byggestart blir august 2017 og prosjektet skal være ferdig overlevert i februar 2019.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen