Regjeringen lanserer nytt statlig veiselskap

Regjeringen lanserer nytt statlig veiselskap

Regjeringen lanserer tirsdag et nytt veiselskap, som skal sørge for at veiutbygging i Norge blir bedre planlagt, billigere og mer effektivt gjennomført.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Dette skriver NRK på sine nettsider.

Det nye veiselskapet, som samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) lanserer på en pressekonferanse klokken 11, får ansvaret for større veiprosjekter over lengre strekninger, skriver NRK.

Selskapet skal i første omgang få ansvaret for å bygge ut E39 mellom Kristiansand og Ålgård, ifølge Fædrelandsvennen. I tillegg vil også nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand bli en del av det nye selskapet, skriver Agderposten.

Ambisjon om færre bomselskaper

OPS innebærer at private selskaper står ansvarlig for å få på plass finansiering, gjennomføre utbygging og vedlikeholde veiprosjekter. Staten er ansvarlig for å nedbetale gjelden når prosjektene er ferdigstilt.

Regjeringen har også en ambisjon om å redusere antall bomselskaper kraftig, fra dagens 80 til 3. Det er ment å skulle enten gi mindre byråkrati og administrasjon, og dermed enten lavere bomsatser eller raskere nedbetaling av veiene, skriver NRK.

- Denne regjeringen tenker nytt om hvordan store oppgaver best løses. Derfor etablerer vi et selskap for å øke farten og effektiviteten i norsk veiutbygging. Selskapet skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde noen av de viktigste veistrekningene, på en helhetlig og sammenhengende måte. I første omgang skal selskapet bygge vei for 130 milliarder kroner.

Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som sammen med representanter for Høyre og samarbeidspartiene Venstre og Kristelig Folkeparti, på en pressekonferanse på Stortinget i dag la fram hovedlinjene i planene for det nye selskapet.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen