Redningsøvelse i Bjørnegårdtunnelen i Sandvika

Redningsøvelse i Bjørnegårdtunnelen i Sandvika

I morgentimene tirsdag 23. februar arrangerte Statens vegvesen, entreprenøren NCC og Asker og Bærum Brannvesen en stor redningsøvelse i Bjørnegårdtunnelen i Sandvika.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Bjørnegårdtunnelen er en del av nye E16. Den blir 2,3 kilometer lang og får to kjørefelt i hvert løp. Dette skal sikre bedre fremkommelighet, økt trafikksikkerhet og bidra til byutvikling i Sandvika.

Fokus på klemskade

Målet med øvelsen i dag var å fokusere på klemskade inne i tunnelen, øve på evakuering til redningscontainere, øve på kjentmannsrollen, i tillegg til interne varslingsrutiner.

Redningssentralen fikk beskjed om at en person var havnet i klem under tunge metallrør, og at det var en bil som sto i flammer inne i tunnelen. Brann og redningsbil var tidlig på stedet, og de fikk satt i gang redning på dukken som lå i klem, samt slukking av bilen.

[img id="1"]

Evakuering

De 10 NCC- arbeiderne inne i tunnelen ble evakuert inn i en rømningscontainer. Inne i denne tunnelen er det oksygen, vannflasker, masker og samband. Dette fungerte veldig bra, og det er en stor trygghet for arbeiderne å vite at denne redningen fungerer.

Storstilt øvelse

Fire biler fra Brann- og redningsetaten kom, samt innsatsleder fra Politiet. Dette var en storstilt øvelse, som ga gode erfaringer for alle parter. Politiet satt stor pris på tydelig varsling av oppmøtested og skadeomfang. Utfordringene som viste seg var hvilke detaljer kommunikasjonen skulle inneholde, dette ble avklart på oppsummeringsmøtet i etterkant av øvelsen.

Dette var første gang brannvesenet var nede i denne tunnelen, og alle mente dette hadde vært en veldig nyttig øvelse.

Budstikka var til stede under øvelsen, se filmen deres her.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen