Redningsøvelse i Bjørnegårdtunnelen i Sandvika

Redningsøvelse i Bjørnegårdtunnelen i Sandvika

I morgentimene tirsdag 23. februar arrangerte Statens vegvesen, entreprenøren NCC og Asker og Bærum Brannvesen en stor redningsøvelse i Bjørnegårdtunnelen i Sandvika.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Bjørnegårdtunnelen er en del av nye E16. Den blir 2,3 kilometer lang og får to kjørefelt i hvert løp. Dette skal sikre bedre fremkommelighet, økt trafikksikkerhet og bidra til byutvikling i Sandvika.

Fokus på klemskade

Målet med øvelsen i dag var å fokusere på klemskade inne i tunnelen, øve på evakuering til redningscontainere, øve på kjentmannsrollen, i tillegg til interne varslingsrutiner.

Redningssentralen fikk beskjed om at en person var havnet i klem under tunge metallrør, og at det var en bil som sto i flammer inne i tunnelen. Brann og redningsbil var tidlig på stedet, og de fikk satt i gang redning på dukken som lå i klem, samt slukking av bilen.

[img id="1"]

Evakuering

De 10 NCC- arbeiderne inne i tunnelen ble evakuert inn i en rømningscontainer. Inne i denne tunnelen er det oksygen, vannflasker, masker og samband. Dette fungerte veldig bra, og det er en stor trygghet for arbeiderne å vite at denne redningen fungerer.

Storstilt øvelse

Fire biler fra Brann- og redningsetaten kom, samt innsatsleder fra Politiet. Dette var en storstilt øvelse, som ga gode erfaringer for alle parter. Politiet satt stor pris på tydelig varsling av oppmøtested og skadeomfang. Utfordringene som viste seg var hvilke detaljer kommunikasjonen skulle inneholde, dette ble avklart på oppsummeringsmøtet i etterkant av øvelsen.

Dette var første gang brannvesenet var nede i denne tunnelen, og alle mente dette hadde vært en veldig nyttig øvelse.

Budstikka var til stede under øvelsen, se filmen deres her.

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen