Råsterk og miljøvennlig

Råsterk og miljøvennlig

Den store infrastrukturutbyggingen i Norge gir et stor behov for anleggsmaskiner. Finske Lännen Tractors Oy lanserer nå K-serien av streke og fleksible multimaskiner som er godt egnet for jernbaneprosjekter og kommunal anleggsvirksomhet.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– I oktober sparkes produksjonen i gang. I november skal vi levere de første 8800K, sier konsernsjef Timo Huttunen i Lännen MCE Group.

Allsidig og ergonomisk

Lännen 8800K er en svært allsidig anleggsmaskin som kan grave, kutte stolpe og brøyte snø. Den kan utstyres med en 22 tonn/meter kran med en maks rekkevidde 28 m, og en lift med rekkevidde 19 m.

– Dette er en multimaskin som kan drive alt tilgjengelig utstyr, som for eksempel pigghammer, krattrydningsaggregat – eller du kan montere på markedets raskeste svillebytteskjær, sier Max Kvickström, adm. dir. for Lännen Tractors AB i Sverige.

– Dette er rene kinderegget. Her får du én maskin for alle jobbene, sier Øystein Marhaug, eier og daglig leder av Østlandske Maskinservice, som selger Lännen i Norge.

I tillegg til allsidigheten har Lännen lagt vekt på produktegenskaper, brukervennlighet og innvirkning på miljøet. Fabrikken i Loimaa har de siste årene redusert CO2-utslippet fra produksjonen med over 500 tonn per år.

– Entreprenørbransjen har et miljøansvar. K-serien er et steg i riktig retning, den har lavt støynivå og redusert CO2-utslipp. I tillegg vil den gode ergonomien gi bedre arbeidsforhold for operatørene, sier Huttunen.

Hytten på K-serien er blitt romligere, sidepanelet har ny og mer funksjonell design, med de viktigste bryterne velplassert i armstøene. Betjeningen programmeres etter operatørens arbeidsmønster for å gi enda bedre arbeidsergonomi.

– Hytten er fremtidsrettet. 12 V uttak er droppet, nå er det usb-uttak slik at du kan koble på SmartPhone eller nettbrett. Og så kan du få en solid hi-fi-pakke med fire høyttalere, sier Marhaug.

Vanvittig dreiemoment

Med AdBlue oppfyller Lännens nye miljømotorer fra Agco utslippskravene for Steg 4. Den har et vanvittig dreiemoment med en ytelse på740 Nm allerede ved 1000 opm. Det gjør det mulig å utføre arbeidet på en effektivt og økonomisk måte, selv ved lavt turtall.

– Kundene vil gjerne jobbe så nært tomgangsnivået som mulig. Det gir mindre støy, og du sparer diesel, sier Kvickström.

For å klare oppgavene har Lännen 8800K arbeidshydraulikk fra Danfoss, som kan ta ut 294 l/min. I tillegg kan den hente olje fra fremdriftssystemet, det gir over 500 l/min ved stasjonært arbeid.

– Føreren kan stille inn hydraulikken så hele dieseleffekten styres til separate funksjoner. Eller jobbe med en lavere verdi som gir mykere kjøring av maskinen, forteller Kvickström.

– Jeg gleder meg til å prøve denne maskinen i tung arbeid. Det må være en spesiell følelse når du får nesten fullt moment på så lavt turtall, sier Marhaug.

Mange anvendelsesmuligheter

K-serien er godt egnet for infrastrukturprosjekter som jernbaneutbygging og for kraftsektoren til legging av kraftlinjer – også om de graves ned i jorden.

– Også er kommunalsektoren med vei, vann og avløp er et viktig satsingsområde, sier Marhaug.

Lännen 8800K er en stor og fleksibel maskin, men Marhaug mener at den ikke er spesielt dyr. Med denne kan jobben gjøres av to mann i stedet for to fulle arbeidslag – i Norge utgjør besparelsen i timelønn et betydelig beløp.

– Om du bare skal ha en traktorgraver så er nok dette litt mye. Men du må se på alle mulighetene du har til å bruke den. Du erstatter fort tre-fire konvensjonelle anleggsmaskiner. I tillegg har den et meget lavt CO2-utslipp – her sparer du både drivstoffutgifter og miljøet, sier Marhaug, som håper å kunne selge 10 maskiner av K-serien i 2017.

SELVKJØRENDE/21. september 2018

Tester selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter

Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie. Les hele saken

TRIKK/21. september 2018

Anskaffelsen av nye trikker til Oslo fortsetter med full styrke

Oslo byfogdembete har gitt Sporveien fullt medhold og nekter Siemens innsyn i taushetsbelagt informasjon mellom Sporveien og leverandøren CAF. Siemens har med dette tapt saken som ble anlagt etter at selskapet ikke nådde opp i konkurransen om å få levere de nye trikkene til Oslo. Arbeidet med trikkeanskaffelsen kan dermed fortsette. Les hele saken

SAMFERDSEL/20. september 2018

Samferdselsminister Jon Georg Dale har fått sin habilitet vurdert

Samferdselsminister Jon Georg Dale bad kort tid etter at han blei utnemnd til samferdselsminister om å få sin habilitet vurdert knytt til behandling av visse saker innanfor elektronisk kommunikasjon og sjøtransporttenester. Bakgrunnen var relasjonane han har til Vidar Brein-Karlsen (Huawei Technologies Norway), Reynir Jóhannesson (Ice) og Arne Johan Dale (Havila Shipping). Lovavdelinga i Justis- og beredskapsdepartementet har no kome med sine vurderingar. Les hele saken

Til toppen