Rambøll Vann Norges største driftsassistanse

Rambøll Vann Norges største driftsassistanse

Med en ny storkontrakt for Hedmark fylke, tar Rambøll Vann posisjonen som Norges største driftsassistanse for vann og avløp.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kontrakten med Hedmark er en omfattende og langsiktig jobb, med mulig forlengelse opp til åtte år. Dette er den andre store kontrakten Rambøll Vann har vunnet på kort tid. I fjor vant selskapet en avtale med driftsassistansen i Follo-området.

- Vi er svært fornøyde med denne utviklingen, som skyldes at vi har hatt et høy fokus på utvikling og effektivisering av driftsassistansen de siste årene, sier direktør Turid P. Ødegaard i Rambøll Vann.

- Samtidig har vi økt brukervennligheten og forenklet systemene våre. Blant annet har vi utviklet egen programvare for rapportering. Dette fokuset har gitt oss fordeler i markedet, noe vi nå ser resultatet av.

En unik markedsposisjon

Rambøll Vann har drevet driftsassistansen for Buskerud siden 1978, og driftsassistansen i Nord- og Sør-Trøndelag siden 1991. I dag har selskapet avtale om driftsassistanse for mer enn 70 kommuner, som inkluderer over 180 avløpsrenseanlegg, og over 50 vannbehandlingsanlegg.

- Med årlige møter med kommunene og månedlige overvåking av renseanleggenes resultater, får vi tette og gode kunderelasjoner. Det viktigste vi gjør ovenfor kunden er selvfølgelig å levere gode tjenester, og det skal vi fortsette med, lover Ødegaard.

Andre oppgaver som inngår i avtalene er; årlig gjennomgang av renseanlegget, prosessoptimalisering, årlig rapportering av resultater til myndighetene, arrangering av faglige seminarer for VA-personell i kommunene, akkreditert prøvetakning, teknisk innkjøp, generell rådgivning osv.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen