Punktlige avganger fra Oslo Lufthavn også i vinter

Punktlige avganger fra Oslo Lufthavn også i vinter

Miljøvennlige, tekniske løsninger, god organisering og et dedikert brøytemannskap sørger for at du og jeg kan reise dit vi skal – når vi skal. Og punktligheten beholdes selv om OSL er i gang med at av Norges største landbaserte utbyggingsprosjekter.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det har i gjennomsnitt falt mellom 1 og 3 meter snø hver vinter på Gardermoen siden Avinor begynte å registrere snøfallet i 2002. Sist vinter falt det 2,3 meter. Snøen gjør det krevende å opprettholde trafikken uten store forsinkelser, men bare tre ganger har Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) blitt stengt på grunn av snø.

Dedikert mannskap

[img id="1"]

Den siste stengingen kom sist vinter, da snøfallet var ekstremt selv etter norske forhold. OSL har god organisering og er vel forberedt på vintervær, men heller ikke i Norge kommer snøen ferdig brøytet.

– Vi har et veldig bra brøytemannskap som står på når snøen laver som verst. Da har vi hele tiden tre lag ute som rydder flyplassen for snø og slaps, sier direktør for flysidedrift ved OSL, Henning Bråtebæk.

Én rullebane ryddes mens den andre er i bruk. Arbeidet halverer kapasiteten på landinger og takeoff, men de reisende merker lite.

– For oss er det viktig at flyplassen er åpen. Snø og tåke kan gi litt forsinkelser, men det er svært sjelden passasjerene ikke kommer seg av gårde, sier Bråtebæk.

Full drift under utbyggingen

Så sier også statistikken. Samtidig som de gjennomfører et gigantisk utbyggingsprosjekt, er OSL flere ganger kåret til Europas mest punktlige flyplass i kategorien «store lufthavner» i Europa. På Flightstats sin septembermåling er Oslo Lufthavn (OSL) på topp foran München (MUC) og Stockholm Arlanda (ARN), med en punktlighet på 87,63 prosent. OSL, som på verdensbasis ble nummer 11, har også tidligere blitt kåret til den mest punktlige flyplassen i Europa. Sist var det høsten 2015.

[factbox id="1"]

I 2011 startet utbyggingen av ny avgangs- og ankomsthall, ny jernbanestasjon samt ny pir. Når utbyggingen er fullført i april 2017 vil kapasiteten øke fra dagens 23 millioner til 28 millioner passasjerer.

– Vi bruker mye tid og ressurser på samtidig drift og utbygging, og det har hele tiden vært et premiss at utbyggingen ikke skulle være til hinder for flytrafikken. Det er krevende, men disse tallene viser at samarbeidet med aktørene på Oslo Lufthavn er meget godt, sier Bråtebæk.

Kloakk som energikilde

I forbindelse med utbyggingsprosjektet er det tatt en rekke grep for å redusere karbonfotavtrykket til flyplassen. Den nye avgangs- og ankomsthallen og den nye piren sertifiseres til klasse Breeam Excellent. OSL bygger også to nye, smarte energiløsninger som ikke er brukt ved noen andre flyplasser i verden. På Gardermoen skal de utnytte lokale forhold til å gjenvinne både varme og kulde.

Flyplassen har sitt eget fjernvarmeanlegg hvor fjernvarme produseres ved hjelp av miljøvennlig varmepumpeteknologi. Kloakk fra nordre deler av Ullensaker, Nannestad og Oslo Lufthavn gjenvinnes og brukes til forvarming av deicingvæske og overvannet fra banesystemene. Varmen bidrar til en mer effektiv renseprosess. Overskuddsvarme fra det rensete avløpsvannet distribueres videre til lokale varmesentraler i byggene gjennom et kulvertsystem med fjernvarme- og fjernkjøleledninger.

[img id="2"]

Lagrer snø for sommerbruk

Oslo Lufthavn samler hver vinter opp enorme mengder snø som lagres i et deponi formet som et basseng. Snøen dekkes med sagflis når det er fullt. Energien i snøen og det kalde smeltevannet skal brukes til å kjøle ned flyplassen på varme dager.

– Sagflis isolerer godt og gjør at vi kan ta vare på kulden som ligger i snøen og isen. Kulden fra smeltevannet utvinnes i en varmeveksler og overføres til det sentrale kjøleanlegget, forklarer Bråtebæk.

Smeltevannet føres tilbake til lageret hvor det varmeveksles mot snø og is i snølageret, for deretter å gjennomgå ny syklus med overføring av kulde mot sentralt kjøleanlegg.

– Nå er vintersesongen i gang og brøytemannskapet har startet med ”tørrtrening.” Gode data fra Meteorologisk institutt bidrar også til at vi er vel forberedt for vinteren, sier Bråtebæk til slutt.

SELVKJØRENDE/21. september 2018

Tester selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter

Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie. Les hele saken

TRIKK/21. september 2018

Anskaffelsen av nye trikker til Oslo fortsetter med full styrke

Oslo byfogdembete har gitt Sporveien fullt medhold og nekter Siemens innsyn i taushetsbelagt informasjon mellom Sporveien og leverandøren CAF. Siemens har med dette tapt saken som ble anlagt etter at selskapet ikke nådde opp i konkurransen om å få levere de nye trikkene til Oslo. Arbeidet med trikkeanskaffelsen kan dermed fortsette. Les hele saken

SAMFERDSEL/20. september 2018

Samferdselsminister Jon Georg Dale har fått sin habilitet vurdert

Samferdselsminister Jon Georg Dale bad kort tid etter at han blei utnemnd til samferdselsminister om å få sin habilitet vurdert knytt til behandling av visse saker innanfor elektronisk kommunikasjon og sjøtransporttenester. Bakgrunnen var relasjonane han har til Vidar Brein-Karlsen (Huawei Technologies Norway), Reynir Jóhannesson (Ice) og Arne Johan Dale (Havila Shipping). Lovavdelinga i Justis- og beredskapsdepartementet har no kome med sine vurderingar. Les hele saken

Til toppen