Planer for dobbeltspor Trondheim-Stjørdal oversendt
(Illustrasjon: Bane NOR)

Planer for dobbeltspor Trondheim-Stjørdal oversendt

Bane NOR har nå oversendt forslag til trasékorridor for nytt dobbeltspor på strekningen Trondheim-Stjørdal til de berørte kommunene.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Dette omfatter konsekvensutredning for dobbeltspor Trondheim – Stjørdal, med tilhørende forslag til kommunedelplan Leangen – Hommelvik.

Planene innebærer en lang tunnel mellom Ranheim og Hommelvik, og at Ranheim stasjon flyttes til Kruskajordet. 

Nå kan kommunene Trondheim, Malvik og Stjørdal starte behandlingen av forslaget til konsekvensutredning. Trondheim og Malvik skal i tillegg behandle forslaget til kommunedelplan for strekningen Leangen – Hommelvik, hvor det har vært vurdert fire alternative traseer.

Se video som viser forslaget og hvor nye Ranheim stasjon foreslås lagt.

En kommunedelplan inneholder overordnede prinsipper for den fremtidige utbyggingen av nytt dobbeltspor og inkluderer valg av trasékorridor. Konsekvensutredningen beskriver prosjektets innvirkning på miljø og samfunn, og gir oss det nødvendige grunnlaget for å anbefale en korridor.

Du kan gi dine innspill når kommunedelplanen legges ut på offentlig høring. Ytterligere optimalisering av valgt trasé blir gjort i neste planfase, som er reguleringsplanfasen.

– Det er først når kommunene har vedtatt reguleringsplaner for dobbeltsporet at det er mulig å si nøyaktig hvordan den enkelte eiendom vil bli berørt, sier prosjektleder Torun Hellen i Bane NOR.

Det er Jernbanedirektoratet som tar stilling til om og når det skal startes reguleringsarbeid. Bygging av nytt dobbeltspor er ikke prioritert i Nasjonal transportplan for perioden 2018-29.

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen