Peabs tunnelsatsing gir resultater

Peabs tunnelsatsing gir resultater

Statens vegvesen valgte Peab Anlegg som hovedentreprenør for oppgradering av Tåsentunnelen i Oslo. Kontraktssummen er på 152 millioner kroner.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Siden mai i fjor har Peab arbeidet med oppgradering og brannsikring av Smestadtunnelen i Oslo. Denne uken ble det klart at Peab får nok et tunneloppdrag i hovedstaden.

Kontrakten ble signert mandag 25. april av administrerende direktør i Peab Anlegg, Ivar Roland, og avdelingsdirektør Ing-Cristine Ericson i Statens vegvesen.

[factbox id="1"]

− Vi er svært fornøyd med nok en gang å bli valgt som entreprenør for tunnelrenovering for Statens vegvesen. Vår satsing på dette fagområdet gjør oss konkurransedyktige, og våre medarbeidere er både stolte og glade for de positive tilbakemeldingene fra Vegvesenet, sier Ivar Roland.

Arbeid i fem tunneler

Med denne signeringen pågår det arbeider i fire tunneler parallelt i Oslo: Granfoss, Smestad, Tåsen og Bryn. I tillegg pågår mindre arbeider i Hammersborgtunnelen.

Utbedringene i Tåsentunnelen er mindre omfattende enn de øvrige tre på Ring 3 i Oslo.

Tidsfrist hver dag

Byggeleder Øyind Sæther ser at det fort kan bli en intens periode for de involverte i prosjektet.

− Hovedutfordringen er at vi jobber om natten med å skifte ut teknisk utstyr og skal sette på trafikk hver morgen i det løpet vi jobber i, sier han.

Peab er nå helt i sluttfasen på Smestadtunnelen, og starter opp arbeidene på Tåsentunnelen i juni. Prosjektet vil pågå frem til oktober 2017.

− Vi har hatt et godt samarbeid med Statens vegvesen på Smestadtunnelen, og har med mye nyttig erfaring derfra. Tunnelprosjekter som dette krever spesielt fokus på koordinering og planlegging, sier prosjektleder Karin Dalberg i Peab Anlegg.

TUNNELREHABILITERING/21. februar 2019

Lieråsen tunnel rehabiliteres etter 50 år

–Tunnelen ble bygget i løpet av en 10 års periode, fra begynnelsen av 1960-tallet. Den ble åpnet i 1973. Siden da den gang har både regelverk og materiell som trafikkerer strekningen endret seg betydelig. Det er på høy tid med en rehabilitering. Les hele saken

Til toppen