Peabs tunnelsatsing gir resultater

Peabs tunnelsatsing gir resultater

Statens vegvesen valgte Peab Anlegg som hovedentreprenør for oppgradering av Tåsentunnelen i Oslo. Kontraktssummen er på 152 millioner kroner.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Siden mai i fjor har Peab arbeidet med oppgradering og brannsikring av Smestadtunnelen i Oslo. Denne uken ble det klart at Peab får nok et tunneloppdrag i hovedstaden.

Kontrakten ble signert mandag 25. april av administrerende direktør i Peab Anlegg, Ivar Roland, og avdelingsdirektør Ing-Cristine Ericson i Statens vegvesen.

[factbox id="1"]

− Vi er svært fornøyd med nok en gang å bli valgt som entreprenør for tunnelrenovering for Statens vegvesen. Vår satsing på dette fagområdet gjør oss konkurransedyktige, og våre medarbeidere er både stolte og glade for de positive tilbakemeldingene fra Vegvesenet, sier Ivar Roland.

Arbeid i fem tunneler

Med denne signeringen pågår det arbeider i fire tunneler parallelt i Oslo: Granfoss, Smestad, Tåsen og Bryn. I tillegg pågår mindre arbeider i Hammersborgtunnelen.

Utbedringene i Tåsentunnelen er mindre omfattende enn de øvrige tre på Ring 3 i Oslo.

Tidsfrist hver dag

Byggeleder Øyind Sæther ser at det fort kan bli en intens periode for de involverte i prosjektet.

− Hovedutfordringen er at vi jobber om natten med å skifte ut teknisk utstyr og skal sette på trafikk hver morgen i det løpet vi jobber i, sier han.

Peab er nå helt i sluttfasen på Smestadtunnelen, og starter opp arbeidene på Tåsentunnelen i juni. Prosjektet vil pågå frem til oktober 2017.

− Vi har hatt et godt samarbeid med Statens vegvesen på Smestadtunnelen, og har med mye nyttig erfaring derfra. Tunnelprosjekter som dette krever spesielt fokus på koordinering og planlegging, sier prosjektleder Karin Dalberg i Peab Anlegg.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen