Østfoldbanen: Bedre togtilbud sør for Ski

Østfoldbanen: Bedre togtilbud sør for Ski

- Regjeringen er opptatt av å styrke jernbanens rolle i transportsystemet. Å forbedre togtilbudet på Østfoldbanen er en viktig del av denne satsingen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Uavhengig av utbyggingsprosjektene som pågår, vurderer nå Jernbanedirektoratet hvilke forbedringer i togtilbudet sør for Ski det er mulig å innføre på kort sikt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I dag er det ett tog i timen i grunnrute og innsatstog i rushretning for InterCity-togene på Østfoldbanen. Dagens togtilbud på strekningen mellom Ski og Moss er basert på faste timesavganger i begge retninger, i tillegg til halvtimesavganger i rushretning morgen og ettermiddag.

I Nasjonal transportplan 2018–2029 legges det blant annet opp til å ferdigstille dobbeltspor fram til Seut, nord for Fredrikstad i 2024, og til Sarpsborg i 2026. Tiltakene på strekningen Oslo–Seut vil gjøre det mulig med to InterCity-tog i timen i grunnrute mellom Oslo og Fredrikstad i 2024. Sammen med lokaltoget vil dette kunne gi fire tog i timen til Moss.

Mulige tiltak sør for Ski

Jernbanedirektoratet har siden i vår vurdert mulige tiltak som kan gjennomføres sør for Ski for å forbedre togtilbudet – uavhengig av pågående og kommende utbyggingsprosjekter. Disse tiltakene er:

  • Muligheten for på kort sikt å leie inn toetasjes tog for å øke kapasiteten i rushtiden på Østfoldbanen.
  • Muligheten for på kort sikt å kjøre noen flere tog i retning Moss, som følge av at denne strekningen har stor skoletrafikk. Dette dreier seg om tog som i dag kjøres tomme sørover for å settes inn i rushtrafikken i retning Oslo.
  • Muligheten for på kort sikt å legge inn stopp på Ås utenom rushtid for InterCity-togene mellom Oslo og Halden.
  • Etablering av et supplerende busstilbud, dersom kapasiteten på tog fortsatt ikke er tilstrekkelig.

Jernbanedirektoratet er i dialog med Bane NOR, NSB og Norske tog for å sikre at forslagene er praktisk gjennomførbare. Resultatene av Jernbanedirektoratets arbeid med legge til rette for bedre kapasitet og togtilbud på Østfoldbanen på kort sikt, ventes offentliggjort i løpet av høsten.

TUNNEL/23. januar 2019

Verdens lengste og dypeste tunnel

– Dette blir verdens lengste og dypeste tunnel, og det tar nok en tid før denne rekorden blir slått også. Foreløpig er den budsjettert til 16,8 milliarder kroner, og den vil redusere reisetiden mellom Bergen og Stavanger med hele 40 minutter. Det er et formidabelt prosjekt vi snakker om. Les hele saken

Til toppen