Østfoldbanen: Bedre togtilbud sør for Ski

Østfoldbanen: Bedre togtilbud sør for Ski

- Regjeringen er opptatt av å styrke jernbanens rolle i transportsystemet. Å forbedre togtilbudet på Østfoldbanen er en viktig del av denne satsingen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Uavhengig av utbyggingsprosjektene som pågår, vurderer nå Jernbanedirektoratet hvilke forbedringer i togtilbudet sør for Ski det er mulig å innføre på kort sikt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I dag er det ett tog i timen i grunnrute og innsatstog i rushretning for InterCity-togene på Østfoldbanen. Dagens togtilbud på strekningen mellom Ski og Moss er basert på faste timesavganger i begge retninger, i tillegg til halvtimesavganger i rushretning morgen og ettermiddag.

I Nasjonal transportplan 2018–2029 legges det blant annet opp til å ferdigstille dobbeltspor fram til Seut, nord for Fredrikstad i 2024, og til Sarpsborg i 2026. Tiltakene på strekningen Oslo–Seut vil gjøre det mulig med to InterCity-tog i timen i grunnrute mellom Oslo og Fredrikstad i 2024. Sammen med lokaltoget vil dette kunne gi fire tog i timen til Moss.

Mulige tiltak sør for Ski

Jernbanedirektoratet har siden i vår vurdert mulige tiltak som kan gjennomføres sør for Ski for å forbedre togtilbudet – uavhengig av pågående og kommende utbyggingsprosjekter. Disse tiltakene er:

  • Muligheten for på kort sikt å leie inn toetasjes tog for å øke kapasiteten i rushtiden på Østfoldbanen.
  • Muligheten for på kort sikt å kjøre noen flere tog i retning Moss, som følge av at denne strekningen har stor skoletrafikk. Dette dreier seg om tog som i dag kjøres tomme sørover for å settes inn i rushtrafikken i retning Oslo.
  • Muligheten for på kort sikt å legge inn stopp på Ås utenom rushtid for InterCity-togene mellom Oslo og Halden.
  • Etablering av et supplerende busstilbud, dersom kapasiteten på tog fortsatt ikke er tilstrekkelig.

Jernbanedirektoratet er i dialog med Bane NOR, NSB og Norske tog for å sikre at forslagene er praktisk gjennomførbare. Resultatene av Jernbanedirektoratets arbeid med legge til rette for bedre kapasitet og togtilbud på Østfoldbanen på kort sikt, ventes offentliggjort i løpet av høsten.

BANE/15. oktober 2018

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen. I overkant av 1 000 av Bane NORs 4 500 medarbeidere overføres til det nye selskapet. Dette er en del av jernbanereformen og et steg på veien til konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Les hele saken

Til toppen