Oslo Lufthavn får nye navn på gatene

Oslo Lufthavn får nye navn på gatene

Fra og med 1. mars får Oslo Lufthavn en ny og mer passasjervennlig gatenummerering. Endringen skjer fordi Oslo Lufthavn blir nesten dobbelt så stor og får langt flere gater. Derfor blir det større behov for å skille mellom de ulike delene av flyplassen.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Nå skal det bli lettere for passasjerene å finne frem, og gjennom god skilting på flyplassen og god informasjon til de reisende, er vi helt sikre på at dette vil bli tatt godt imot, sier kommunikasjonssjef i Oslo Lufthavn Joachim Westher Andersen.

A,B,C er innlandsgater

Hver pir i terminalen vil få en egen bokstav. A, B og C viser til gatene på innland, mens D, E og F viser til gatene på utland. Gatene med bokstaven F ligger i non-Schengen-området. C- og D-gatene tas i bruk først når pir nord åpner høsten 2016.

- Til høsten tas alle de nye gatene i bruk og da åpner vi også den nye ankomsthallen for innland. Det er et spennende år vi har foran oss med mange viktige milepæler i utbyggingsprosjektet, sier Andersen.

Nærmer seg åpning

27. april 2017 er den offisielle åpningsdatoen av «nye Oslo Lufthavn», men allerede i år vil de reisende oppleve utbyggingen tettere på kroppen enn tidligere. Det kan bety at det blir mer støy og noe mindre plass for dem som skal ut å reise.

- Allerede nå kan man se taket på den nye togstasjonen og den nye avgangshallen når man kommer opp rulletrappen fra togstasjonen. Men vi skal selvsagt gjøre alt vi kan for at de reisene skal kunne nyte tiden på Oslo Lufthavn og reise til oppsatt tid, avslutter Andersen.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen