Oppgradert E105 mellom Kirkenes og Murmansk åpnet

Oppgradert E105 mellom Kirkenes og Murmansk åpnet

Russlands visetransportminister Sergej Aristov og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpnet oppgradert E105 mellom Kirkenes og Murmansk. Prosjektet er et resultat av samarbeid mellom veimyndighetene fra begge land over flere tiår og er et konkret uttrykk for nordområdesatsing og brubygging mellom naboene i grenseområdet.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Dette er en stor dag for alle dem som bruker denne veien i sin hverdag. Samtidig er det en håndfast bekreftelse på at vi har gjensidig interesse av å utvikle det grensekryssende samarbeidet og legge til rette for økt folk til folk-kontakt. Denne oppgraderingen av E105, som begge land har investert i, vil gjøre forbindelsen over grensa både raskere og tryggere, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Prosjektet omfatter oppgraderingen av 10 kilometer vei på norsk side. Dette inkluderer tunnel gjennom Trifonhøgda og ny bru over Bøkfjorden. I tillegg er det bygd 5,3 kilometer ny gang- og sykkelvei og egen undergang for skiløpere.

På russisk side er 16,7 kilometer oppgradert til en standard som tilfredsstiller trafikksikkerhet og den store mengden daglig trafikk på veien.

Storstilt åpning

Den nyåpnede veien ble velsignet av biskop Olav Øygard i Nord-Hålogaland og metropolitt Simon, biskop i den russisk-ortodokse kirken i Murmansk. Dette er et vanlig ritual i Russland, men Øygard mener det er første gang dette skjer i Norge.

Om lag 70 musikere fra Kirkenes skolekorps og Kirkenes hornmusikk urfremførte "Trifons marsj", skrevet av Willy Andreassen fra Kirkenes. Elever fra en rekke barneskoler i området deltok på åpningen.

Norsk-russisk arbeidsgruppe

I 2008 ble det oppnevnt en norsk-russisk arbeidsgruppe for samarbeid om transportløsninger i grenseregionene. Hensikten var å samordne norske og russiske utbyggingsplaner. Dagens åpning markerer at de siste kilometerne inn mot grensepasseringsstedet er oppgradert på begge sider.

- Russland er vårt naboland og vi jobber tett sammen i nordområdene. Derfor er slik grensekryssende infrastruktur viktig for å videreutvikle samarbeid og lette kontakt. Nå pågår det også planlegging for sammenkobling av fiberoptiske kabler over grensa. Et annet viktig element er grenseboerbevisordningen som tillater visumfri grensekryssing for beboere i grensesonen, som nå er utvidet til å gjelde hele Neiden, sier Solvik-Olsen.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen