Oppgradering av utdatert hovedvei
(Illustrasjon: Nye Veier)

Oppgradering av utdatert hovedvei

– Byggingen av ny E 39 fra Kristiansand til Sandes handler egentlig om en veistrekning som er utdatert som samferdselsåre. Den er svært ulykkesutsatt, og man har kunnet oppleve å sitte i flere timer i kø når snøkaoset setter inn på høstparten.

  • veg
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kommunikasjonsrådgiver Nils Bernt Rinde for utbyggingsområde E39 i Nye Veier er ikke i tvil om at prosjektet både er etterlengtet og ikke minst tiltrengt:

– Strekningen har en høy tungbilandel, i og med at hvert femte kjøretøy er en tungbil. Med en årsdøgntrafikk som er på 4500-30000, er det ganske innlysende at det var maktpåliggende å finne gode løsninger. Nå er prosjektet i gang. Det første som skal stå ferdig er strekningen Kristiansand vest til Mandal øst, hvor byggingen starter i november 2018, og er beregnet ferdigstilt høsten 2022. Om lag samtidig skal også strekningen som har fått navnet Mandal øst – Mandal by, være ferdig. Denne er også tildelt totalentreprenør, som også skal utvikle prosjektet gjennom utarbeidelse av reguleringsplan før bygging starter tidlig i 2020. Kontrakten har en verdi på 1,5 milliarder kroner eks mva, forklarer Rinde.

Kommunikasjonsrådgiver Nils Bernt Rinde for utbyggingsområde E39 i Nye Veier. Foto: Nye Veier

– Kristiansand vest – Mandal øst er et omfattende og stort prosjekt, kan du fortelle litt om hva løsningen vil komme til å innebære?

– Ja, det viser seg jo at det lønner seg å bygge ut lengre veistrekninger om gangen enn det man tradisjonelt har gjort i Norge, og vi i Nye Veier er opptatt av å arbeide så rasjonelt som mulig. E 39 fra Kristiansand vest til Mandal øst blir en 4-felts motorvei med fartsgrense på minst 110 kilometer i timen, og den får en lengde på 19 kilometer. På denne strekningen vil det komme i alt 7 bruer som varierer mellom 40 og 520 meter i lengde. Vi skal også bygge 5 tunneler med lengder på 370 til 4000 meter, og det blir 3 planfrie og store motorveikryss.

  Illustrasjon: Nye Veier

– Dette er et stort prosjekt også i kroner, med andre ord?

– Ja, den hittil største i Nye Veier og resten av Norge for denne type veikontrakt. Målt i kroner har kontrakten en verdi på 4,7 milliarder eks mva.

Lokalt næringsliv

– Hvordan vil dette slå ut for det lokale næringslivet? Vil det bli noen business på dem også, eller er det bare de store og sentrale aktørene som høster gode av dette?

– Erfaringer fra lignende prosjekter på E18 Sørvest og E6 Innlandet viser at så mye som hver tredje prosjektkrone blir igjen i nærregionen i form av kjøp av varer og tjenester. Disse synergiene kommer i tillegg til selve kommunikasjonsaksene, som får direkte innflytelse for bo og arbeidsmarkedet når veien er tatt i bruk. Et annet eksempel på samfunnsansvaret Nye Veier tar overfor entreprenørene, om at det skal være minimum 7 prosent lærlinger i prosjektene. Det er også en positiv faktor for distriktene i form av økt arbeidsmarked for de unge, slår Rinde fast.

  Illustrasjon: Nye Veier

– Betyr dette at det er flere enn entreprenører som merker at det bygges veier?

– Det er klart at ringvirkningene av så store anlegg er ganske store. Alt fra lokale puber og overnattingssteder til butikker og mindre virksomheter som leverer varer og tjenester vil nyte godt av dette. Når vi ser på et prosjekt som det vi her snakker om, vil altså mer enn en milliard kroner bli igjen hos det lokale næringslivet. Det betyr at mange vil få et oppsving i forbindelse med anleggsperioden, og det synes vi er positivt, smiler han.

Effektene av prosjektet

– Jeg kan vise til en del effekter av prosjektet rent konkret: For det første vil det være rundt 700 ansatte som vil være sysselsatt i om lag 4 år, bare på kontrakten Kristiansand vest – Mandal øst. I tillegg kommer at det vil å være behov for vedlikehold og reparasjoner både elektrisk, mekanisk og byggeteknisk. Det vil bli økt etterspørsel etter verkstedtjenester, vakthold og sikring og alt dette andre man forbinder med et anlegg. I tillegg vil kontrakten Mandal øst – Mandal by sysselsette anslagsvis 300 personer i anleggsfasen.

  Illustrasjon: Nye Veier

– Men det stopper altså ikke med dette?

– Nei, vi kan også peke på de ringvirkningene man kanskje ikke snakker så ofte om, nemlig kurs og konferanser, overnatting og kulturelle tilbud. Jeg vil minne om at alt fra frisør til dagligvarehandel også merker ringvirkningene av et så stort prosjekt - skole, helsetjenester og andre servicetiltak det samme. Dessuten ser vi at gründervirksomhet og utviklingen av næringslivet tar seg opp under en slik anleggsperiode, sier en fornøyd kommunikasjonsrådgiver.

God fremdrift

– Hvordan ligger dere an med prosjektet så langt?

– Første og andre del av prosjektet er nylig signert kontrakt for, så det er mange aktiviteter som skal dras i gang samtidig. Likevel ser vi at det går bra, og vi er der vi skal være på fremdriftsplanen på dette tidspunktet, med oppstart av forberedende aktiviteter i november. Dette markerer starten på mange år med sammenhengene anleggsaktivitet, til vi er ferdig helt til Ålgård i Rogaland. Derfor er godt å ha kommet i gang for alvor, sier Nils Bernt Rinde til slutt.

Til toppen