Økte statlige bevilgninger kutter bompengegjeld

Økte statlige bevilgninger kutter bompengegjeld

– Regjeringen har som mål å redusere bompengeandelen i veisektoren. Andelen er allerede redusert fra toppnivået i 2012/13, og nå tas ytterligere skritt. Staten øker bevilgningene til 26 veiprosjekt hvor det innkreves bompenger.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I denne omgang kuttes gjelden med til sammen 330 millioner kroner, og flere steder kan man sette ned takstene. Flere prosjekt vil etter hvert får penger fra denne ordningen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Så langt i 2018 er det 26 prosjekt som får utbetalt til sammen 330 millioner kroner. Prosjekter eller delstrekninger som kvalifiserer for tilskuddsordningen og som starter bompengeinnkreving i løpet av 2018, vil få utbetalt tilskuddet etter at innkrevingen er startet opp. I 2018 er tilskuddet på til sammen 516,4 millioner kroner.

– Under dagens regjering har det blitt bedre balanse mellom offentlig satsing på vei og bilistenes innbetaling i avgifter og bompenger. Mens veibevilgningene har økt med over 10 milliarder kroner så betaler bilistene totalt sett inn mindre til staten i bilrelaterte avgifter og bompenger. Nå bruker faktisk det offentlige mer til veiformål enn det bilistene betaler for bilbruken, sier samferdselsministeren.

Gjennomsnittstakstene blir redusert

Regjeringen har fra 2017 bevilget et årlig tilskudd på 500 millioner kroner. Tilskuddet er et ledd i bompengereformen og skal blant annet motivere bompengeselskapene til å legge om til et forenklet takst- og rabattsystem og å slutte seg til de nye regionale bompengeselskapene. Tilskuddet innebærer at gjennomsnittstakstene blir redusert med minimum 10 prosent.

Statens vegvesen sørger for at takstene endres i tråd med forutsetningene for tilskuddsordningen. For noen prosjekt vil dette skje parallelt med at det legges om til ny takst- og rabattsystem. Takstendringene vil skje fortløpende. Mange er allerede satt ned.  

– Dette er en del av regjeringens arbeid for å redusere bompengebelastningen, samtidig som man øker satsingen på veibygging og –vedlikehold. Bompengene utgjør nå en nedadgående andel av veifinansieringen Gjennom økte statlige bevilgninger er bomstasjoner fjerner på åtte veiprosjekt, samtidig som tilskuddsordningen vil redusere takster i rundt 40 prosjekt. Dagens rundt 60 bomselskap blir nå slått sammen til fem. Administrasjonskostnadene rundt bompenger er redusert til drøyt åtte prosent. Det er dermed synlige resultat av en endret holdning til bompenger, og dette arbeidet skal vi fortsette, sier Solvik-Olsen

Se tabellen for hvilke prosjekter som får tilskudd i 2018 og hvilke beløp som blir utbetalt.

ANLEGGSARBEID/17. august 2018

Unik erfaringsdeling for bedre sikkerhet i anleggsbransjen

Sjefen i Nye Veier har samlet toppdirektørene fra Veidekke og BetonmastHæhre til felles sikkerhetsbefaring og erfaringsdeling på utbyggingen av E6 Kolomoen – Moelv. Et uvanlig, men nyttig, tiltak for å bedre sikkerhet i anleggsbransjen. Les hele saken

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

INTERCITY/17. august 2018

InterCity gjennom Hamar: Bruløsning tatt ut av det vestre traséalternativet

- Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen