Økt sikkerhet med mobile fartsdumper

Økt sikkerhet med mobile fartsdumper

Å jobbe midt i trafikken er en utsatt arbeidsplass der nestenulykker og farlige hendelser oppstår. Men nå kan mobile fartshumper øke trafikksikkerheten både for personell og trafikant.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

En mobil fartshump er en flyttbar løsning som legges over veibanen for å begrense hastigheten på kjøretøyer som passerer vegarbeidsområder. I samarbeid med Statens vegvesen tester NCC nå ut dette som et nytt forebyggende tiltak under vegarbeider.

– ­­Vi ønsker ta i bruk disse for å øke sikkerheten til våre medarbeidere som jobber langs veiene, sier HMS-sjef Anders Sørsdal Nyhus i NCC Infra Services.

I 2016 registrerte NCC Infra Services seks hendelser med kritisk risikopotensiale for selskapets personell langs norske veier. Ifølge tall fra Statens vegvesen ble det i fjor innrapportert 1016 hendelser i kategorien Trafikkregulering/arbeidsvarsling for alle vegavdelinger i Norge.

Behøver godkjenning

Men løsningen må godkjennes av norske vegmyndigheter for å kunne tas i bruk. Denne uken gjennomførte NCC og Vegvesenet forsøk på RV 7 i Buskerud for å registrere hvordan bilistene reagerer og erfare øvrige trafikk-effekter av humpene.

Artikkelen fortsetter under video.

[youtube id="wRYxx8xWDjM"]

– Vi ønsker blant annet å se effekten av humpene i forhold til bilene som skal passere og at trafikkavviklingen går som den skal. Riktig bruk av humpene samt tiltrekkelige trafikkberegninger er også avgjørende for en tillatelse for bruk som fartsreduserende tiltak ved vegarbeid, sier overingeniør John Bjørnstad Olsen i Statens vegvesen.

Mobile fartshumper kan benyttes der en anvender manuell dirigering av trafikken som passerer vegarbeidsområder. Etter skilting møter bilisten fartshumpen for at farten reduseres fram til trafikkdirigenten og veiarbeiderne.

– Vi får rapportert mange uønskede hendelser og farlige forhold for våre trafikkdirigenter, og kan ikke vente på at noe mer alvorlig skal skje. Med dette ønsker vi å ta aktivt grep for å få på plass tiltak for bedre trafikksikkerhet, sier Nyhus i NCC.

Ifølge Nyhus er anleggsbransjen opptatt av mobile fartshumper som fartsreduserende tiltak som kan gjøre en utsatt arbeidshverdag ute på veiene sikrere.

– Dette er like relevant for alle entreprenører som jobber på vei, sier han.

Blant annet jobber et eget uvalg i bransjeorganet Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) med saken.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen