Nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen
(Foto: Eaton)

Nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen

– Områdene rundt Oslofjorden er det største bo- og arbeidsmarkedet i Norge. En effektiv kryssing av Oslofjorden er derfor essensiell for utviklingen av regionen. I behandlingen av Nasjonal transportplan la Stortinget føringer om å bygge nytt tunnelløp på dagens trase. Regjeringen har nå sendt Statens Vegvesen oppdragsbrev om å legge dette til grunn i videre arbeid. Med alle pågående prosjekt på strekningen vil vi få en god firefelts "ringvei" sør for Oslo, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I behandlingen av Nasjonal transportplan 2018-2029 (NTP) ga Stortinget tydelig signal om å bygge et nytt tunnelløp i dagens trase for E134 over Oslofjorden (tidligere rv 23). Samferdselsdepartementet har nå sendt oppdragsbrev til Statens vegvesen om å planlegge bygging av nytt tunnelløp i dagens trase, og følger dermed opp Stortingets ønske.

– Dagens tunnelløp gir ikke tilfredsstillende kryssing av Oslofjorden. Ved vedlikeholdsarbeid eller ulykker stenges tunnelen for all trafikk. Det gir dårlig forutsigbarhet og skaper betydelig irritasjon for bilistene. Den valgte løsningen vil raskest gi forbedringer av dagens situasjon. Med to separate tunnelløp øker vi trafikksikkerheten betydelig, og vil kunne ha god trafikkavvikling også under vedlikeholdsarbeid eller ved ulykker. Sammen med øvrige prosjekter på strekningen vil vi få på plass en god firefelts løsning som binder sammen E6 og E18. Sammen med pågående prosjekt på E16 vest og nord for Oslo ser vi nå muligheten for en "ringvei" rundt Oslo, sier Solvik-Olsen.

I den videre planleggingen skal Statens vegvesen nøye vurdere hvilke sikkerhetstiltak som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet. I arbeidet vil det være viktig med et godt samarbeid mellom Statens vegvesen og de lokale brannvernmyndighetene.

Det er fremmet en klage om prosjektet for ESA. Både Statens vegvesen og departementet følger den saken tett.

SELVKJØRENDE/21. september 2018

Tester selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter

Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie. Les hele saken

TRIKK/21. september 2018

Anskaffelsen av nye trikker til Oslo fortsetter med full styrke

Oslo byfogdembete har gitt Sporveien fullt medhold og nekter Siemens innsyn i taushetsbelagt informasjon mellom Sporveien og leverandøren CAF. Siemens har med dette tapt saken som ble anlagt etter at selskapet ikke nådde opp i konkurransen om å få levere de nye trikkene til Oslo. Arbeidet med trikkeanskaffelsen kan dermed fortsette. Les hele saken

SAMFERDSEL/20. september 2018

Samferdselsminister Jon Georg Dale har fått sin habilitet vurdert

Samferdselsminister Jon Georg Dale bad kort tid etter at han blei utnemnd til samferdselsminister om å få sin habilitet vurdert knytt til behandling av visse saker innanfor elektronisk kommunikasjon og sjøtransporttenester. Bakgrunnen var relasjonane han har til Vidar Brein-Karlsen (Huawei Technologies Norway), Reynir Jóhannesson (Ice) og Arne Johan Dale (Havila Shipping). Lovavdelinga i Justis- og beredskapsdepartementet har no kome med sine vurderingar. Les hele saken

Til toppen