Nytt returflisanlegg offisielt åpnet i Bodø

Nytt returflisanlegg offisielt åpnet i Bodø

Torsdag ble en ny energisentral offisielt åpnet i Bodø. Enova har investert 88,5 millioner i returflisanlegget som skal sørge for at flere bygg og innbyggere i Bodø i kan nyte godt av fjernvarme.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Med dette anlegget på plass kan store deler av Bodø forsynes med fornybar fjernvarme. 90 prosent av norske byer er nå forsynt med fjernvarme, og dette er langsiktige investeringer for lavutslippssamfunnet. Utbygging av fjernvarme bidrar til å øke forsyningssikkerheten, og frigjør elektrisitet som kan brukes til å redusere CO2-utslipp i andre sektorer. Dette er en langsiktig investering for lavutslippssamfunnet, sa markedsdirektør Audhild Kvam under åpningen.

Det er Bodø Energi Varme som har bygget anlegget på Rønvikjordet i Bodø. Her skal flis fra rivingsvirke fra bygge- og anleggsbransjen og hage- og treavfall fra husholdningene i Bodø-regionen og Ofoten brukes til å varme opp Bodø. 86 prosent av energien kommer fra returflis, mens spisslasten dekkes av elektrisitet og olje.

– Bruken av returflis er klimanøytral, og bidrar til å gjøre dette anlegget til et godt miljøtiltak. I tillegg får man tatt i bruk og energigjenvunnet ressurser som ellers ville gått til spille, sier Kvam i Enova.

Anlegget er beregnet å kunne levere 62 GWh fornybar varme hvert eneste år. Fjernvarmeanlegg finnes nå i 90 prosent av byene i Norge, og har til sammen en totalkapasitet på 6,3 TWh. Det tilsvarer varmvann nok til å varme opp alle boliger i Oslo og Bergen til sammen.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen