Byggetrinn 1 og 2 skal stå ferdig våren 2018.
Byggetrinn 1 og 2 skal stå ferdig våren 2018. (Foto: Franzefoss)

Nytt pukkverk for å møte dagens og fremtidens behov

Tidlig på 1970-tallet bygget Franzefoss pukkverk på Lia i Trondheim. Det er nå gammelt og udatert, og Franzefoss er derfor i gang med å bygge Nye Lia.

  • Pukk
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Vi bygger et nytt pukkverk for å møte dagens og fremtidens behov. Det nye anlegget vil være mer fleksibelt, ha høyere kapasitet og høyere tilgjengelighet, sier daglig leder i Franzefoss Pukk, Henrik Bager.

Dobler kapasiteten

De to første byggetrinnene består av utskifting av grovverket og mellomverket, og skal stå ferdig våren 2018. Det nye anlegget er dimensjonert til å ha en inngående kapasitet på 500 tonn i timen – en dobling av kapasiteten sammenliknet med det gamle verket.

– Det blir selvfølgelig mer moderne, men også mer effektivt og leveransedyktig. Verket vil stå innendørs slik at driften ikke påvirkes av vær og vind. Det gjør i tillegg at støy og støv blir så godt som eliminert, sier teknisk sjef i Franzefoss Pukk, Pål Rikard Thomas.

Sammenliknet med dagens manuelle system, vil Nye Lia bli styrt fra et nettbrett.

– Det gjør at vi har 100 prosent kontroll til enhver tid, sier Thomas.

Vil bli en totalleverandør på Lia

Det nye verket vil betjene både industri- og entreprenørmarkedet, samt NCC sin asfaltfabrikk, som ligger på det samme området. Franzefoss har i tillegg begynt å prosjektere byggetrinn 3, som består av finverk med siloanlegg. Målet er at Franzefoss skal bli en stor totalleverandør av pukk på Lia.

– Det fremtidige markedet spiller en stor rolle for å sette sammen det riktige produksjonsutstyret. Kanskje vi kan tilby maskinsand som en erstatning for natursand når anlegget står ferdig, sier Thomas.

Byggetrinn 3 vil etter planen stå ferdig i 2019.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen