Nytt jernbanespor kutter 7 000 vogntog

Nytt jernbanespor kutter 7 000 vogntog

Det nye sidesporet til Voss Water på Iveland i Aust-Agder gir god klima-effekt. 20.000 tonn CO2-utslipp fjernes årlig som følge av den nye linja, som ble tatt i bruk 15. juni.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Av en totalkostnad på 20,2 millioner har Bane NOR bidratt med 10 millioner kroner, primært til jernbanetekniske arbeider. Det er lagt inn en sporveksel på Sørlandsbanen med tilhørende signalarbeider, og sidesporet fram til bedriftsområdet er 688 meter langt. Andre bidragsytere til spleiselaget er Vest-Agder Fylkeskommune, Aust-Agder Fylkeskommune og Knutepunkt Sørlandet.

Svingete fylkesveier

Bakgrunnen for nyåpningen er en søknad fra Voss Water om opprustning av det gamle sidesporet. 7.000 vogntog årlig har fraktet vann på svingete og smale fylkesveier forbi hele fem barneskoler på vei ned til havna. Det nye vanntoget skal gå fra Vatnestrøm til Kristiansand én gang i døgnet og skal driftes av godstogselskapet CargoNet. I fabrikken produseres 75.000 flasker i timen. Vannet blir så plassert i containere, 22 vogner på hvert tog, og volumet er økende.

Fjerner 20.000 tonn CO2

At Vossvannet kjøres med elektrisk tog i stedet for dieseldrevne vogntog, betyr mye for miljøet.Konsulent Jon Refseth har med konservative anslag regnet ut en miljøeffekt på20.000 tonn CO2-ekvivalenter mindre utslipp per år. Fra havna, og opp igjen til fabrikken, tar toget med seg emballasje, tomme flasker, og annet nødvendig materiell til produksjonen.

[img id="1"]

Omlag 4,7 millioner liter vann transporteres hver måned ut fra Voss Productions i Aust-Agder. For 2016 var den totale produksjonen på 100 millioner flasker. To tredjedeler av vannet eksporteres over Atlanteren til USA. Ettersom majoritetseieren i Voss er et kinesisk investeringsselskap, er potensialet stort for eksport også til Kina.

Porten til Europa

Fra Bane NORs side understrekes det at EU over tid har jobbet med transportnettverkene sine, og at bevilgningen til Vatnestrøm også må sees i den sammenheng. Den korteste veien fra Danmark til Norge er Kristiansandsområdet.

- EU har de siste årene fått på plass en tospors jernbane helt inn i havna i Hirtshals, sier trafikkdirektør Bjørn Kristiansen, som understreker at dette medfører nye muligheter for gods på bane. Kristiansen legger til at Bane NOR er positive til å se på tilsvarende jernbaneløsninger for flere regionhavner.

- Det er viktig å samhandle om fellesløsninger om intermodale godsknutepunkter når infrastrukturer skal utvikles og bygges. Sidesporet fra Vatnestrøm er et godt eksempel på realisering av intermodalt knutepunkt, sier Bane NORs trafikkdirektør.

ANLEGGSARBEID/17. august 2018

Unik erfaringsdeling for bedre sikkerhet i anleggsbransjen

Sjefen i Nye Veier har samlet toppdirektørene fra Veidekke og BetonmastHæhre til felles sikkerhetsbefaring og erfaringsdeling på utbyggingen av E6 Kolomoen – Moelv. Et uvanlig, men nyttig, tiltak for å bedre sikkerhet i anleggsbransjen. Les hele saken

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

INTERCITY/17. august 2018

InterCity gjennom Hamar: Bruløsning tatt ut av det vestre traséalternativet

- Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen