Prosjektet kan bane vei for gang- og sykkelbroer med overbygg av fiberplast, ikke minst på steder der grunnforholdene ikke tillater tyngre løsninger.
Prosjektet kan bane vei for gang- og sykkelbroer med overbygg av fiberplast, ikke minst på steder der grunnforholdene ikke tillater tyngre løsninger. (Foto: SINTEF)

Nytt forskningsprosjekt på kompositter kan gi billigere broer og mer pålitelige vindmøller

Broer med elementer av fiberarmert plast (kompositt) kan bli et vanlig syn i Europa, og vindmøller kan bli mer pålitelige og tåle mer, dersom nytt felleseuropeisk forskningsprosjekt når sine mål.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I EU-regi har fagmiljøer og industri fra fem land tatt mål av seg til å utvikle fiberarmerte plastmaterialer som blir mer motstandsdyktige mot skader enn det dagens utgaver av slike materialer er.

Målet for det nylig oppstartede prosjektet DACOMAT (Damage Controlled Composite Materials) er å få frem fiberarmert plast som tåler å ha sprekker og skader, og derfor vil være egnet for bruk i konstruksjoner med store krav til pålitelighet. Resultatene kan dermed åpne for økt bruk av fiberarmert plast i broer. I tillegg kan de øke påliteligheten til vindmølleblad, som alt utgjør et marked for tradisjonell fiberarmert plast.

I fellesskap skal deltakerne sørge for at eventuelle sprekkdannelser får minimale sjanser til å svekke konstruksjoner av fiberarmert plast. Helt konkret skal prosjektet tilføre materialet egenskaper som vil gjøre det enda vanskeligere for sprekker å vokse enn det er i dagens versjoner. I tillegg utvikles metoder for å overvåke sprekker.

Ambisjonen er å utvikle fiberarmert plast som vil få broer til å leve lengre enn tradisjonelle broer, og samtidig ha 30 prosent lavere levetidskostnader. For vindmølleblad er målet 30 prosent økning i levetiden og 50 prosent nedgang i kostnadene som knytter seg til slike blad.

Kan bane vei

Prosjektet kan bane vei for gang- og sykkelbroer med overbygg av fiberplast, ikke minst på steder der grunnforholdene ikke tillater tyngre løsninger.

Kommende kunnskap fra DACOMAT kan også åpne for bruk av fiberplast i veibruer, nærmere bestemt hybride broløsninger der noen av konstruksjonselementene er laget i fiberarmert plast og andre i fiberarmert betong.  

For vindmølleblader vil slike materialer redusere behovet for sikkerhetsmarginer i designet. I tillegg vil materialenes egenskaper sikre at skader, som for eksempel kan ha oppstått grunnet overlast, ikke utvikler seg til alvorlige tilstander før reparasjon er mulig.  

Prosjektresultatene vil være relevante også for offshore-installasjoner og andre konstruksjoner som må tåle å stå i røffe omgivelser.

Prosjektet inngår I EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, Horizon 2020. Det startet i januar i år og skal pågå ut 2021. Budsjettet er på 5,9 millioner euro. Pengene kommer i sin helhet fra EU-kommisjonen.

Deltakere er SINTEF, koordinator (Norge), Polynt (Norge), FiReCo (Norge), DNV GL (Norge), DTU Wind Energy (Danmark), LM Wind Power (Danmark), 3B Fibreglass (Belgia), Hexcel (Storbritannia), JCH Ecology (Storbritannia), University of Strathclyde (Storbritannia), Carbures Civil Works (Spania), Polytehnical University of Madrid (Spania).

JERNBANE/18. oktober 2018

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Jernbanedirektoratet har besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem. Les hele saken

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen