Trysfjordbrua med en lenge på 550 meter og en seilingshøyde på 60 meter sørger for å lede trafikken på ny E39 bort fra det rasutsatte strekningen langs dagens E39 ved Trysfjorden og vinterutsatte Trybakken.
Trysfjordbrua med en lenge på 550 meter og en seilingshøyde på 60 meter sørger for å lede trafikken på ny E39 bort fra det rasutsatte strekningen langs dagens E39 ved Trysfjorden og vinterutsatte Trybakken. (Illustrasjon: Sweco / Nye Veier)

Nye Veier har valgt AF Gruppen Norge AS for bygging av E39 Kristiansand vest - Mandal øst

Nye Veier AS har besluttet at AF Gruppen Norge AS skal inviteres til konkretiseringsfasen for E39-utbyggingen mellom Kristiansand vest og Mandal øst (19 km). Totalentreprisen har en ramme på omtrent 4,5 milliarder norske kroner eksklusive mva.

  • veg
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Med seg har AF Gruppen Kruse Smith Entreprenør AS og Norconsult AS.

Strekningen E39 Kristiansand vest – Mandal øst er 19 kilometer lang, og er blant Nye Veiers høyest prioriterte strekninger. Strekningen er ferdig regulert og går gjennom kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne og Mandal.

Nye Veier avlyste i november i fjor samme konkurranse. Etter prekvalifisering stod det da kun to tilbydere igjen, og det mente Nye Veier ikke ga tilstrekkelig konkurranse. Konkurransen ble relansert i markedet i midten av januar i år.

Film av hvordan E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst kan bli.

– Det viste seg å være en god beslutning. Det har denne gangen vært stor interesse for konkurransen, og Nye Veier AS kvalifiserte til sammen fem konstellasjoner, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier AS.

– Etter at samtlige tilbud er evaluert, har Nye Veier AS kommet til at AF Gruppen Norge AS har det beste tilbudet, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas.

Planlegger åpning høsten 2022

Det ventes at kontrakt signeres i oktober, og at byggestart blir umiddelbart i forlengelsen av dette. Ferdigstillelse og åpning av veistrekningen er planlagt til høsten 2022, samtidig med neste strekning fra Mandal øst til Mandal by.

Det skal bygges flere motorveikryss for å lede trafikken effektivt fra dagens E39 og over på ny. Bildet viser kryssløsning ved Monan i Søgne. Illustrasjon: Sweco / Nye Veier

Utbyggingen vil avhjelpe mange av manglene ved dagens vei, herunder dårlig trafikksikkerhet, lav fartsgrense og til dels dårlig kapasitet. Vinterstid har særlig tungtrafikken fremkommelighetsproblemer, og blokkerer ikke sjeldent for all trafikk. Ved å bygge ny E39 vil det oppnås vesentlig bedre framkommelighet og sikkerhet.

Startstedet for kontrakten; Grauthelleren like vest for Kristiansand sentrum. Illustrasjon: Rambøll /Nye Veier

– Vi er trygge på at vi nå får solid samarbeidspartner gjennom AF Gruppen, som vi kan bygge ut denne veistrekningen sammen med. Høyt fokus på trafikksikkerhet og kvalitet skal gi en ny hverdag for samtlige som kjører denne veistrekningen, sier Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for ny E39.

Tydelige overordnede mål

Nye Veier AS stiller strenge krav til entreprenøren når det gjelder kompetanse, HMS og samfunnsansvar. I konkurransen har pris kun blitt vektet 25 prosent når byggherrens makspris er nådd. Prosjektet har disse overordnede målene:

  • Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden 
  • Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt 
  •  Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv 
  • Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø 
  • Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse
Det er i dette området i bakkant av bildet, ved Grauthelleren, vest for Kristiansand sentrum at strekningen definert som Kristiansand vest - Mandal øst starter. Foto: Nye Veier

Sørlandets lengste tunnel

Strekningen Kristiansand vest – Mandal øst bygges ut som motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Strekningen innbefatter blant annet det som blir Sørlandets lengste tunnel: Søgnetunnelen med en lengde på i overkant av 4000 meter. Det skal også bygges bro over Trysfjorden. Broa blir 550 meter lang med en seilingshøyde på 60 meter.

SELVKJØRENDE/21. september 2018

Tester selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter

Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie. Les hele saken

TRIKK/21. september 2018

Anskaffelsen av nye trikker til Oslo fortsetter med full styrke

Oslo byfogdembete har gitt Sporveien fullt medhold og nekter Siemens innsyn i taushetsbelagt informasjon mellom Sporveien og leverandøren CAF. Siemens har med dette tapt saken som ble anlagt etter at selskapet ikke nådde opp i konkurransen om å få levere de nye trikkene til Oslo. Arbeidet med trikkeanskaffelsen kan dermed fortsette. Les hele saken

SAMFERDSEL/20. september 2018

Samferdselsminister Jon Georg Dale har fått sin habilitet vurdert

Samferdselsminister Jon Georg Dale bad kort tid etter at han blei utnemnd til samferdselsminister om å få sin habilitet vurdert knytt til behandling av visse saker innanfor elektronisk kommunikasjon og sjøtransporttenester. Bakgrunnen var relasjonane han har til Vidar Brein-Karlsen (Huawei Technologies Norway), Reynir Jóhannesson (Ice) og Arne Johan Dale (Havila Shipping). Lovavdelinga i Justis- og beredskapsdepartementet har no kome med sine vurderingar. Les hele saken

Til toppen