Nye Veier går videre med entreprenør og rådgivere for byggingen av E6
(Illustrasjon: Nye Veier)

Nye Veier går videre med entreprenør og rådgivere for byggingen av E6

Nye Veier AS har besluttet at det er Hæhre Entreprenør AS og rådgiverne Dr. Ing. A. Aas Jakobsen Trondheim AS og Sweco Norge AS som går videre til konkretiseringsfasen for bygging av E6 mellom Kvithammar og Åsen. Kontrakten er forventet å bli på ca. 4 mrd. kroner eks. mva.

  • veg
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Den 19 km lange strekningen bygges som firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Prosjektet inkluderer fire tunneler, alle med doble tunnelløp. Blant dem er Forbordsfjelltunnelen som vil bli Midt-Norges lengste tunnel (7,8 km). 

– Strekningen mellom Kvithammar og Åsen er blant våre høyest prioriterte strekninger. Vi legger ny E6 utenom det trange og rasfarlige Langstein, noe som betyr at sikkerheten på veien blir betydelig bedre, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag.   

Sammen med Nye Veier, berørte kommuner og andre interessenter, skal Hæhre Entreprenør og gruppen med rådgivere gjennom integrert samhandling utvikle, optimalisere og utarbeide reguleringsplan for E6-utbyggingen før byggestart av totalentreprisen. Det foreligger kommunedelplan på strekningen.

– Vi trekker inn entreprenøren tidlig i prosessen fordi vi mener det gir merverdi for samfunnet, blant annet i form av kortere tid mellom planprosess og byggefase, og utstrakt dialog mellom entreprenøren, kommune og befolkning. Dette er kjernen av Nye Veiers gjennomføringsmodell, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland.

Følgende prestasjonsmål er fastsatt for E6 Kvithammar-Åsen:

  • Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv.
  • Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering.
  • Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden.
  • Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
  • Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag.

Nye Veier tar sikte på byggestart i siste halvdel av 2020 og veien skal etter planen være ferdig i 2025/2026. 

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen