Nye tider for elektriske biler i kollektivfelt

Nye tider for elektriske biler i kollektivfelt

Fellesferien er over og det tetter seg til på innfartsårene. Batterielektriske EL-biler har inntil i år hatt store fordeler av å kunne kjøre i kollektivfelt, også i rushtiden. Imidlertid har økende trafikk i kollektivfelt forårsaket forsinkelser for busstrafikken, så nå må mange batterielektriske biler se langt etter sine fordeler i rushtiden.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Grunnen er at Vegvesenet ved bruk av underskilt kan utelate EL-registrerte biler fra kollektivfelt. Dette gjøres med bakgrunn i trafikkregelenes paragraf 5, pkt 2:

«Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.»

Paragrafen gjelder dersom ikke annet følger av underskilter med tekst som f.eks. spesifiserer at kun EL-biler med minimum sjåfør og en passasjer kan benytte seg av fordelen i rushtiden. Et slikt underskilt omfatter ikke HY-registrerte hydrogenelektriske biler.

Nye muligheter for hydrogenteknologien

Ulf Hafseld er leder av HYOP, et selskap som jobber med utbygging av hydrogenstasjoner i Norge. Han applauderer at det offentlige gir hydrogenteknologien samme mulighet som batterielektriske biler har hatt i flere år.

- At hydrogenelektriske biler fremdeles kan bruke kollektivfelt, også i rushtiden, gir hydrogen som drivstoff den samme starthjelpen som batteribilene har fått. Utfordringen nå er å bygge et nettverk av energistasjoner med mulighet for tanking av hydrogen.

- Vi har flere prosjekter under utvikling og når denne infrastrukturen er på plass ligger det til rette for at salget av hydrogenelektriske biler kan ta av, sier Hafseld, pioner på hydrogenstasjoner i Norge.

NEL er også et selskap som jobber med å gjøre hydrogen mer tilgjengelig. Det finnes også mange politikere som aktivt jobber for utbygging av flere hydrogenstasjoner i Norge.

Hittil er det registrert 21 biler på HY-skilt i Norge.

Hyundai er den eneste bilprodusenten som serieproduserer hydrogenelektriske biler, men også andre bilfabrikanter har varslet at de har slike modeller under utvikling for salg i nærmeste fremtid.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen