Nye tanker om sanntidssystemer for kollektivtrafikken

FARA er en ledende leverandør av IT-løsninger for offentlig transport og leverer billettering- og sanntidssystemer til transportmyndigheter over hele Norden.

  • IT
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kollektivt har bransjen klart å levere det meste av funksjonalitet som kreves for en vellykket drift av kollektivtransporten. Dette inkluderer løsninger for planlegging, billettering, sanntidsinformasjon, kontroll og rapportering. Det er likevel et urealisert potensiale i å gjøre produktene mye enklere og bedre tilgjengelige for alle.

Thomas Bach Petersen, Product Manager hos FARA, forteller: «Vi gjorde en analyse av produktene på markedet, både våre egne og konkurrentenes, og innså at de alle var svært komplekse når det kom til alt fra konfigurering til brukeropplevelse. Vi bestemte oss derfor for å endre dette og tenke helt nytt om hvordan produktene bør samarbeide, og hvordan vi leverer produktene til kunden.»

Resultatet ble en serie med SMART-produkter bygget på den velprøvde teknologien FARA har utviklet etter 20 års erfaring med sanntidssystemer og elektronisk billettering. SMART står for «Smart Mobile Applications for Real-Time and Ticketing» og Petersen forklarer hvorfor de valgte dette navnet: «Vi utviklet tre hovedprodukter samt en sky-tjeneste som knytter dem sammen».

[factbox id="1"]

“Selv om vi kontinuerlig utvikler nye funksjoner innså vi at det var enda viktigere å gjøre den eksisterende funksjonaliteten mer tilgjengelig og enklere å bruke. Derfor revitaliserte vi KISS-konseptet» fortsetter Petersen. KISS er et akronym for «Keep it simple, stupid» KISS-prinsippet sier at de fleste systemer fungerer best om de holdes enkle. Inspirert av denne tankegangen definerte FARA noen få grunnprinsipper for produktutviklingen:

  1. Enkelhet: Produktene må være enkle å anskaffe og enkle å ta i bruk, uavhengig av hvem eller hvor kunden er. Videre må produktene oppdateres kontinuerlig slik at de hele tiden kan møte stadig høyere og endrede kundekrav.
  2. Personlig og Samarbeidende. Produktenes visuelle design og brukergrensesnitt må være appellerende og kunne tilpasses personlige behov. I tillegg må produktene være samarbeidende og åpent kunne integrere mot andre tjenester som benytter standard grensesnitt.
  3. Aktivering: Software skal simpelthen aktiveres, uten behov for noen teknisk installasjon. Hardware skal kunne klikkes på plass og tas i bruk så enkelt at kunder kan gjøre det selv, uten hjelp fra eksperter.

SMART:myDrive

Ved å basere oss på nye operativsystemer, distribusjonsplattformer og den seneste sky-teknologien fikk vi også ned kostnadene betydelig: Nå kan applikasjoner leveres enkelt og rimelig på operativsystemer som Android, iOS og WinPhone.

Vi samlet alle funksjoner som kreves ombord, slik som sjåførens pålogging på bestemte ruter eller vognløp, informasjon om avvik i forhold til rutetid, så vel som sanntidsinformasjon til passasjerene i både lyd og bilder. I sin enkleste form er SMART:myDrive en touch-basert enhet for sjåføren. Det kan være en mobiltelefon eller et Android nettbrett som styrer sanntidsinformasjon og billettering, eller en PC-basert applikasjonsplattform som også kan kjøre Infotainment, WIFI, Passasjertelling, Eco-driving, Trafikklysprioritet og mye mer. Dette muliggjøres ved at mesteparten av den avanserte softwaren er flyttet fra kjøretøyet og opp i skyen.

SMART:MYDRIVE TRACKER

FARA har også SMART:MYDRIVE TRACKER, et produkt for de som kun trenger sanntidssporing. Det distribuerer sanntidsinfo til mobiltelefo­ner, nettsider og holdeplass skjermer ved hjelp av en enkel skjermløs M2M-enhet i kjøretøyet (GPS og kommunikasjon).

«Man kan starte med et sanntidssystem om bord.» forklarer Petersen, «den store innovasjonen er ikke at vi pakket sammen så mange funksjoner, men at vi klarte å skalere disse applikasjonene over forskjellige plattformer for å møte de individuelle brukernes behov.»

SMART:MYOPERATION

Dette produktet inneholder løsninger for oversikt, kontroll og administrasjon. Det er et uvurderlig verktøy for trafikkoordinatorer, kundetjenesten og ledelsen som må holde oversikt over en flåte med busser, trikker, tog og ferjer. Produktet viser avvik mellom planlagt rutetabell og sanntidsdata. Det hele er tilgjengelig på nettet, fremstilt i intuitive tabeller og grafiske kart. Løsningen har også en kraftig rapporteringsmodul for oppfølging og analyse av historiske data.

«Igjen flyttet vi fokuset: Der vi før presenterte all tilgjengelig informasjon viser vi nå kun det som er relevant til enhver tid – både på kart, i tabeller og som grafikk. Vi forbedret også mobiliteten, slik at sanntidsrapporter nå er tilgjengelig direkte på brukerens enheter, det være seg en mobiltelefon, et nettbrett eller en vanlig datamaskin.»

Ved siden av å vise sanntidsdata for hele driften inkluderer SMART:myOperation også all salgsadmi­nistrasjon, samt mobile løsninger for inspeksjon og salg av billetter.

SMART:MYTRAVEL

SMART:MYTRAVEL kombinerer reiseplanleg­ging, billettkjøp og sanntidsoppdateringer i én app. Tjenesten er tilgjengelig på Android og iOS, og støtter en rekke betalingsmuligheter.

SMART:MYTRAVEL er tilgjengelig for skjermer på holdeplasser, terminaler eller andre knutepunkter. Informasjon om neste avganger og kommende busser vises i sanntid og på kart. Dette kan leveres på dedikerte skjermer for utendørs eller innendørs­bruk, eller som en webportal som kan vises på enhver skjerm.

SELVKJØRENDE/21. september 2018

Tester selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter

Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie. Les hele saken

TRIKK/21. september 2018

Anskaffelsen av nye trikker til Oslo fortsetter med full styrke

Oslo byfogdembete har gitt Sporveien fullt medhold og nekter Siemens innsyn i taushetsbelagt informasjon mellom Sporveien og leverandøren CAF. Siemens har med dette tapt saken som ble anlagt etter at selskapet ikke nådde opp i konkurransen om å få levere de nye trikkene til Oslo. Arbeidet med trikkeanskaffelsen kan dermed fortsette. Les hele saken

SAMFERDSEL/20. september 2018

Samferdselsminister Jon Georg Dale har fått sin habilitet vurdert

Samferdselsminister Jon Georg Dale bad kort tid etter at han blei utnemnd til samferdselsminister om å få sin habilitet vurdert knytt til behandling av visse saker innanfor elektronisk kommunikasjon og sjøtransporttenester. Bakgrunnen var relasjonane han har til Vidar Brein-Karlsen (Huawei Technologies Norway), Reynir Jóhannesson (Ice) og Arne Johan Dale (Havila Shipping). Lovavdelinga i Justis- og beredskapsdepartementet har no kome med sine vurderingar. Les hele saken

Til toppen