Nye takter på tyske skinner
(Illustrasjon: Tricon AG)

Nye takter på tyske skinner

Tyske tog skal sørge for at dobbelt så mange passasjerer kommer fortere frem enn før. Det skal blant annet skje gjennom mer effektiv bruk av knutepunkter.

  • Jernbane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det tyske samferdselsdepartementet ruster opp jernbanen i landet. Målet er å doble antall reisende og flytte mer godstrafikk fra vei til bane innen 2030. Ett av tiltakene er å bruke knutepunktene mer effektivt, slik at folk lettere kan forholde seg til rutetider og bruke mindre tid på å vente på korresponerende tog. Kort fortalt skal regional- og fjerntog ankomme de viktigste knutepunktstasjonene til faste tider omtrent samtidig, og forlate stasjonene kort tid etterpå. Det skal gi større forutsigbarhet og kortere ventetider for de reisende. I tillegg skal godstrafikken dra nytte av at reisetidene kan planlegges bedre, samt økt punktlighet.

Slagordet er blitt «Hver time, samme minutt»: Alle langdistansetog skal reiser med intervaller på 60 eller 30 minutter. Tidsplanen blir lett å huske, pålitelig og forutsigbar. Med en såkalt integrert timeplan kan de hekte både regiontog og korresponderende busser på rutetidene.

  Illustrasjon: Tricon AG

– All offentlig transport er dermed kombinert for å danne et system, heter det ubeskjedent på hjemmesidene til Deutschland-Takt.

Krevende omlegging

Prosjektet er døpt «Deutschland-Takt», og i planene er det mye som lyder kjent fra satsingen på jernbanen også i norske Nasjonal transportplan. Også Tyskland må gjøre grep for å få ned CO2-utslippene, og de har som i Norge et stort behov for å flytte gods fra vei til bane. Veinettet er overbelastet, og i det fjerne lyser målene som skal nås i henhold til Paris-avtalen. Som hos Jernbanedirektoratet inkluderer planene også digitalisering av signalanlegget, reduksjon i støy og oppgradering av gamle anlegg.

Slagordet er blitt «Hver time, samme minutt»: Alle langdistansetog skal reiser med intervaller på 60 eller 30 minutter.

– Reisen skal bli raskere og mer forbruksvennlig gjennom denne modellen, mener Gregor Kolbe hos Team Mobilität und Reisen i det som kan kalles den tyske versjonen av Forbrukerrådet.

Hos togoperatørene er de glade for initiativet, men de mener det er andre behov som er større enn at passasjerer får ti minutter kortere ventetid mellom to togreiser. Det private transportselskapet Flixmobility mener det viktigste er å utvide de største transportårene.

– Vi har et stort problem med jernbaneinfrastruktur og kapasiteten til nettverket, det er for mange flaskehalser, sier administrerende direktør André Schwämmlein til nyhetsbyrået dpa.

Nye tog

Hos den største operatøren i Tyskland – Deutsche Bahn – vinkler de oppgraderingen av det tyske jernbanenettet mer positivt. Nylig hilste de initiativet «Deutschland-Takt» velkommen, både med presentasjon av nye tog med økt komfort, samt en halvtime kortere reisetid på den attraktive strekningen Berlin – Amsterdam. Ny reisetid blir 5 timer og 30 minutter.

Det nye langdistansetoget – foreløpig døpt «ECx» – blir introdusert for tyske reisende i 2023. Deutsche Bahn har i første omgang bestilt 23 tog av den spanske produsenten Talgo i en rammeavtale for inntil 100 multisystem-lokomotiver og -passasjervogner.

Et standard Ecx-togsett består av et flersystem-lokomotiv med en maksimal hastighet på 230 km/t og 17 passasjevogner. Togene har totalt 570 seter, 85 i første klasse.

– Dette innovative toget innebærer et for oss kritisk bidrag til å gjøre enda flere mennesker opptatt av å reise med jernbanen, sier Richard Lutz, administrerende direktør i Deutsche Bahn i en pressemelding.

ECx kommer med Wi-Fi, mer plass til bagasje, en «in-house» bistro og sanntidsdata for å holde passasjerene informert. Passasjerene kan komme inn i toget på høyden av plattformen uten å klatre på trapper, noe som gjør det lettere for alle å reise, også rullestolbrukere.

  Illustrasjon: Tricon AG

Et standard Ecx-togsett består av et flersystem-lokomotiv med en maksimal hastighet på 230 km/t og 17 passasjevogner. Togene har totalt 570 seter, 85 i første klasse.

Også hos produsenten Talgo er det stor stemning.

– Signeringen av denne kontrakten ikke bare en stor ære, det gir også stort ansvar. Vi vil levere det beste produktet til en av de mest krevende kundene i verden: Deutsche Bahn. Vi skal innfri forventningene og de høye kravene som kommer fra Tyskland, sier administrerende direktør José María de Oriol Fabra.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen