Nye muligheter for landstrøm-støtte

Nye muligheter for landstrøm-støtte

Etter å ha tildelt 82 millioner til 13 landstrøm-prosjekter tidligere i mai, åpner Enova i dag neste konkurranse for støtte til å redusere utslipp fra skip ved kai.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Landstrøm er et viktig satsingsområde for Enova for å kutte utslipp fra sjøfarten, hvor 7 prosent av klimagassutslippene skjer mens skipene ligger til kai. De 82 millioner kronene vi tildelte 11. mai var bare starten. Vi har tro på å kunne realisere enda flere gode landstrømprosjekter denne gangen, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Enovas støtte til landstrømanlegg organiseres som konkurranser, og i dag utlyses den andre runden. Søknadene som tilfredsstiller utlysingskriteriene blir rangert etter brukspotensialet til anlegget målt opp mot hvor mye støtte det er søkt om.

– Dermed får vi hjulpet i gang de aller mest kostnadseffektive prosjektene først, slik at samfunnet får mest landstrøm igjen for pengene, raskest mulig, forklarer Kvam.

Hun forsikrer at også søkere som ikke nådde opp i sist runde, kan søke – såfremt prosjektene ikke er påbegynt.

Inntil 90 prosent støtte

Mens søkere i den første utlysingsrunden kunne søke om inntil 100 prosent av investeringskostnaden, er satsen denne gangen redusert til 90 prosent.

– Vi ser at en viss grad av egenfinansiering skaper større eierskap til prosjektene. Dette gir bedre kvalitetssikring og styrker prosjektene, sier Kvam.

Samtidig understreker Kvam hvorfor Enova fortsatt åpner for en høy støtteprosent:

– Mange anlegg vil bli lite brukt i begynnelsen, i påvente av at flere skip utstyres med landstrømtilknytning. Jo tidligere man er på banen, jo større er derfor de kostnadsmessige ulempene, og det er denne risikoen Enova kan være med og avlaste. Etter hvert som flere skip bygges om, vil lønnsomheten for anleggene gå opp og det reelle støttebehovet gå ned, sier Kvam.

Søknadsfristen er 15. september. Vinnerne vil bli offentliggjort innen nyttår.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen