Nye muligheter for landstrøm-støtte

Nye muligheter for landstrøm-støtte

Etter å ha tildelt 82 millioner til 13 landstrøm-prosjekter tidligere i mai, åpner Enova i dag neste konkurranse for støtte til å redusere utslipp fra skip ved kai.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Landstrøm er et viktig satsingsområde for Enova for å kutte utslipp fra sjøfarten, hvor 7 prosent av klimagassutslippene skjer mens skipene ligger til kai. De 82 millioner kronene vi tildelte 11. mai var bare starten. Vi har tro på å kunne realisere enda flere gode landstrømprosjekter denne gangen, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Enovas støtte til landstrømanlegg organiseres som konkurranser, og i dag utlyses den andre runden. Søknadene som tilfredsstiller utlysingskriteriene blir rangert etter brukspotensialet til anlegget målt opp mot hvor mye støtte det er søkt om.

– Dermed får vi hjulpet i gang de aller mest kostnadseffektive prosjektene først, slik at samfunnet får mest landstrøm igjen for pengene, raskest mulig, forklarer Kvam.

Hun forsikrer at også søkere som ikke nådde opp i sist runde, kan søke – såfremt prosjektene ikke er påbegynt.

Inntil 90 prosent støtte

Mens søkere i den første utlysingsrunden kunne søke om inntil 100 prosent av investeringskostnaden, er satsen denne gangen redusert til 90 prosent.

– Vi ser at en viss grad av egenfinansiering skaper større eierskap til prosjektene. Dette gir bedre kvalitetssikring og styrker prosjektene, sier Kvam.

Samtidig understreker Kvam hvorfor Enova fortsatt åpner for en høy støtteprosent:

– Mange anlegg vil bli lite brukt i begynnelsen, i påvente av at flere skip utstyres med landstrømtilknytning. Jo tidligere man er på banen, jo større er derfor de kostnadsmessige ulempene, og det er denne risikoen Enova kan være med og avlaste. Etter hvert som flere skip bygges om, vil lønnsomheten for anleggene gå opp og det reelle støttebehovet gå ned, sier Kvam.

Søknadsfristen er 15. september. Vinnerne vil bli offentliggjort innen nyttår.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen