Ny veiledning om tilbakestrøms-sikring

Ny veiledning om tilbakestrøms-sikring

Norsk Vann har gitt ut en ny veiledning som viser hvordan kommuner og andre vannverkseiere kan gå fram for å sikre seg at abonnentene har installert sikring mot tilbakestrømming.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Veiledningen beskriver det juridiske grunnlaget for å kreve tilbakestrømssikring, og hvordan vannverkseier kan kartlegge abonnenter med særlig behov for tilbakestrømssikring og følge opp disse.

[img id="1"]

- Det er stadig større og mindre tilbakestrømmingshendelser, selv om de fleste får liten oppmerksomhet siden de ikke fører til helseskade. Noen få hendelser rammer derimot mange mennesker, fører til sykdomsutbrudd, påfører kommunen store utgifter og kan svekke tilliten til vannforsyningen, skriver Fred Ivar Aasand på Norsk Vann sine nettsider.

- Selv om tilbakestrømssikring er et kjent fenomen, mangler mange abonnenter tilfredsstillende sikring. Norsk Vann har derfor fått Fredrik Ording i Asplan Viak til å forfatte denne veiledningen som beskriver hvordan kommunen kan gå fram for å få dette på plass, og hvilke forvaltningsmessige virkemidler kommunen har til disposisjon, legger han til.

Samtidig med denne veiledningen utgir Norsk Vann en kort veiledning rettet først og fremst mot bygningseiere/abonnenter og VVS-/rørleggerbransjen. I tillegg er VA/Miljø-blad nr. 61 under revisjon og vil foreligge i ny versjon innen kort tid.

Les hele saken her.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen