Ny servicekontrakt til ABB for Ivar Aasen-plattformen

Ny servicekontrakt til ABB for Ivar Aasen-plattformen

Servicekontrakten mellom ABB og Det norske oljeselskap ble signert i fjerde kvartal 2015 og dekker driftstjenester knyttet til utstyret for kraftdistribusjon som ABB har levert til plattformen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kontrakten har en varighet på fire år fra høsten 2016, med mulig forlengelse til åtte år totalt.

Hindrer inntektstap gjennom maksimal oppetid

Avtalen med Det norske oljeselskap gjelder service og vedlikeholdstjenester for elektriske løsninger som skal bidra til maksimal oppetid på utstyret og sikre god lønnsomhet for plattformen.

[factbox id="1"]

- Avtalen skal bidra til å hindre inntektstap gjennom maksimal oppetid på systemer og utstyr og skal bidra til å optimalisere vedlikeholdskostnadene på Ivar Aasen. Den vil også forenkle bestilling av servicetjenester og gi bedre kontroll på kostnader for plattformen, sier Borghild Lunde, leder for olje- og gassvirksomheten hos ABB i Norge.

Dekker service

Avtalen dekker service på frekvensomformere, motorer, transformatorer og elektriske vern som ABB har levert til Ivar Aasen. Avtalen åpner også for tilleggstjenester.

Arbeidsomfanget omfatter blant annet fjernbasert tilstandsovervåking, garantert responstid, vedlikehold, opplæring og tilgang på reservedeler.

Ivar Aasen-feltet

Det norske oljeselskap er operatør på Ivar Aasen-feltet, som etter planen skal i drift på Utsirahøyden i fjerde kvartal 2016. Feltet ligger vest for Johan Sverdrup-feltet og inneholder rundt 204 millioner fat oljeekvivalenter. Ivar Aasen får kraft fra Edvard Grieg, og begge plattformene kan senere få elektrisk kraft fra land via Johan Sverdrup.

Det norske oljeselskap ASA er et selskap på norsk sokkel med aktivitet innen leting, utbygging og drift. Utover Ivar Aasen er selskapet operatør for feltene Alvheim, Vilje, Volund og Jette.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen