Ny norsk teknologi testes i anleggsbransjen

Ny norsk teknologi testes i anleggsbransjen

Entreprenører i bygg og anleggsbransjen bruker store summer på kartlegging av grunnforhold i forbindelse med bygnings- og veiprosjekter.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Nå har forskere fra Norsk Institutt for luftforskning (NILU) utviklet løsningen Bedrock, som kartlegger grunnforhold raskere, enklere og rimeligere enn dagens løsninger. Prosjektet, som er støttet av Forskningsrådets FORNY-program, bygger på kompetanse innen akustikk og signalbehandling.

Bredt samarbeid i prosjektet

Hjernen bak løsningen er NILU-ingeniør Rolf Haugen. Han hadde planer om å installere varmepumpe med bergvarme i hjemmet, og mottok et tilbud på boring med høyst uforutsigbare kostnader. Fra Norges Geologiske undersøkelser fikk han bekreftet at det heller ikke fantes noe instrument som kunne måle avstanden ned til grunnfjellet.

- Da begynte ballen å rulle, forteller Haugen.

- Prosjektet er teknologisk veldig krevende og berører flere fagområder. Dette er delvis upløyd mark, sier Haugen.

Med seg i prosjektet har han Leif Marsteen fra NILU, Jan Fredrik O. Häger fra Kjeller Innovasjon, samt Volker Oye, Dominik Lang og Abdelghani Meslem fra NORSAR. Et samarbeid som har fungert utmerket og ifølge Haugen, har vært helt avgjørende for utviklingen av løsningen, samt etablering av selskapet Kalliopera.

Bedrock er aktuelt innen flere områder

Flere bransjer har behov for bedre kjennskap til grunnforhold før arbeid igangsettes. Aktuelle bruksområder for Bedrock er veiplanlegging, bane, bygg og brønnboring. To tredjedeler av alle nye veiprosjekter og tre fjerdedeler av alle nye jernbaneprosjekter er forsinket etter fire år. Mange av forsinkelsene skyldes at utbyggerne møter uventede grunnforhold etter at prosjektet har startet. Med Bedrock kan man planlegge bedre, spare tid og kostnader.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen