Ny norsk teknologi testes i anleggsbransjen

Ny norsk teknologi testes i anleggsbransjen

Entreprenører i bygg og anleggsbransjen bruker store summer på kartlegging av grunnforhold i forbindelse med bygnings- og veiprosjekter.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Nå har forskere fra Norsk Institutt for luftforskning (NILU) utviklet løsningen Bedrock, som kartlegger grunnforhold raskere, enklere og rimeligere enn dagens løsninger. Prosjektet, som er støttet av Forskningsrådets FORNY-program, bygger på kompetanse innen akustikk og signalbehandling.

Bredt samarbeid i prosjektet

Hjernen bak løsningen er NILU-ingeniør Rolf Haugen. Han hadde planer om å installere varmepumpe med bergvarme i hjemmet, og mottok et tilbud på boring med høyst uforutsigbare kostnader. Fra Norges Geologiske undersøkelser fikk han bekreftet at det heller ikke fantes noe instrument som kunne måle avstanden ned til grunnfjellet.

- Da begynte ballen å rulle, forteller Haugen.

- Prosjektet er teknologisk veldig krevende og berører flere fagområder. Dette er delvis upløyd mark, sier Haugen.

Med seg i prosjektet har han Leif Marsteen fra NILU, Jan Fredrik O. Häger fra Kjeller Innovasjon, samt Volker Oye, Dominik Lang og Abdelghani Meslem fra NORSAR. Et samarbeid som har fungert utmerket og ifølge Haugen, har vært helt avgjørende for utviklingen av løsningen, samt etablering av selskapet Kalliopera.

Bedrock er aktuelt innen flere områder

Flere bransjer har behov for bedre kjennskap til grunnforhold før arbeid igangsettes. Aktuelle bruksområder for Bedrock er veiplanlegging, bane, bygg og brønnboring. To tredjedeler av alle nye veiprosjekter og tre fjerdedeler av alle nye jernbaneprosjekter er forsinket etter fire år. Mange av forsinkelsene skyldes at utbyggerne møter uventede grunnforhold etter at prosjektet har startet. Med Bedrock kan man planlegge bedre, spare tid og kostnader.

SAMFERDSELSPROSJEKTER/21. februar 2018

Stor leveranse til Norges største samferdselsprosjekt

Den bærekraftige membranleverandøren Derbigum har levert 42.000 kvadratmeter vanntrykksmembran til 10 kulverter til Norges største og mest ambisiøse samferdselsprosjekt noensinne – nemlig ferjefri E39. Les hele saken

Til toppen