NCC Vindsikteanlegg i Skien.
NCC Vindsikteanlegg i Skien. (Foto: NCC)

Ny maskinsand fra NCC viser meget gode egenskaper i betong

NCC maskinsand viser så gode resultater i tester at maskinsanden nå kan erstatte naturlig sand som tilslag i betong. Dermed blir miljøet også en vinner, siden natursand er en begrenset naturressurs og en viktig faktor for rent grunnvann.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

NCC har de siste årene jobbet med utvikling av maskinsand fra vaskeanlegg og vindsikteanlegg. Målsettingen har vært å lage en maskinsand med optimale egenskaper i betong samt å utnytte all massen som tas ut i våre steinbrudd. Nå viser prøvestøp med betong at NCC maskinsand har nådd de høye kvalitetskravene vi har jobbet mot.

– Vår strategi er å fornye bransjen og tilby de beste og mest bærekraftige løsningene. Denne målsettingen er vi i ferd med å nå ved flere av våre avdelinger. I tiden fremover vil vi investere ytterligere i klassifiseringsanlegg ved våre avdelinger, slik at vi får utnyttet 100% av massene vi tar ut. Etter flere års arbeid er det med begeistring vi kan slå fast at maskinsand nå er en del av vårt produktsortiment», sier direktør for NCC Steinmaterialer i Norge, Frode Jørgensen. 

Vindsikteanlegget ved Skien pukkverk. Foto: NCC

Ved NCCs vindsikteanlegg i Skien produseres en kubisert maskinsand med helt jevn kurve og svært gode egenskaper i Betong. Mengden finstoff i massen justeres etter kundens ønske. Med jevn kurve og forutsigbar kvalitet fungerer NCC maskinsand fra vindsikteanlegget i Skien bedre enn natursand som tilslag i betong, da man ikke lenger behøver å ta høyde for natursandens variasjoner.

Ved NCCs vaskeanlegg i Bergen og Larvik produseres en maskinsand som er kubisert og har helt jevn kurve og kvalitet. NCC Maskinsand fra vaskeanlegg viser meget gode egenskaper i betong. Det kommer av at maskinsanden har en fast, men justerbar, mengde finstoff. Etter vaskeprosessen setter NCC sammen en kurve i et blandeverk og leverer en ferdig kalibrert maskinsand etter kundens ønske.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen