Ny firefelts: veikontrakt til 2,3 milliarder

Ny firefelts: veikontrakt til 2,3 milliarder

Nye Veier har bestemt at Veidekke Entreprenør og Sweco skal bygge en ny firefelts veistrekning. Avtalen ble signert på tirsdag.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Oppdraget gjelder strekningen Arnkvern-Moelv, hvor 24 kilometer av E6 gjennom Ringsaker kommune i Hedmark skal bygges ut. Kontrakten er verdt 2,3 milliarder kroner. Det skal bygges en ny firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t på den 24 kilometer lange strekningen. Arbeidet starter innen kort tid, og strekningen skal åpnes i desember 2020 – syv måneder tidligere enn planlagt.

– Nye Veier er nytenkende, og i ferd med å endre samferdselsbransjen. Dette er det både viktig og spennende for Sweco og våre medarbeidere å få være med på sammen med Veidekke, sier Snorre Lægran, divisjonsdirektør Infrastruktur i Sweco.

En vesentlig reduksjon av klimagassutslippene

Det blir et tydelig fokus på miljø i forbindelse med den planlagte byggingen. Det er lagt opp til en vesentlig reduksjon av klimagassutslippene sett opp mot tradisjonell veibygging, blant annet gjennom materialvalg og planlagte konstruksjoner.

For Sweco har tilbudsprosessen med Veidekke vært både spennende og utfordrende. Nye Veier har benyttet en annerledes metode på E6 Arnkvern-Moelv, Best Value Procurement (BVP).

– Det har ikke vært et tradisjonelt tilbudsarbeid i denne prosessen. Her har vi brukt BVP-metoden. Det tilsier at tilbudet har vært et seks siders langt dokument og en pris. Dette høres kanskje ikke ut som mye arbeid, men det har det vært. Vi har stått på sammen med Veidekke siden oktober, sa Kenneth Urnes da konkretiseringsfasen startet i juli i år. Han blir prosjektleder for Sweco i totalentreprisen med Veidekke.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen