- Det er viktig å bygge ut god transportinfrastruktur i og rundt de store byene. Vi må bidra til at folk kan komme seg trygt og effektivt til sine ulike gjøremål, samtidig som vi reduserer miljøskadelige utslipp og støy, sier Solvik-Olsen.
- Det er viktig å bygge ut god transportinfrastruktur i og rundt de store byene. Vi må bidra til at folk kan komme seg trygt og effektivt til sine ulike gjøremål, samtidig som vi reduserer miljøskadelige utslipp og støy, sier Solvik-Olsen. (Bilde: Pixabay)

Ny bypakke for Bergen

- I tråd med ønsker og vedtak fra lokale folkevalgte myndigheter har vi i dag lagt frem forslag om en ny bypakke for Bergen. Forslaget vil blant annet sikre den lokale finansieringen av den videre utbyggingen av Bybanen til Fyllingsdalen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Den nye bypakken skal avløse Bergensprogrammet. Hovedelementene er videre utbygging av Bybanen til Fyllingsdalen og Åsane, bymiljøtunnel/trafikkløsning i Bergen sentrum, Ringveg øst og høykvalitets kollektivløsning mot vest.

Det første prosjektet i gjennomføringsplanen er Bybanen til Fyllingsdalen, og forslaget til ny bypakke vil gjøre det mulig å starte opp i 2018 som planlagt.

- Det er viktig å bygge ut god transportinfrastruktur i og rundt de store byene. Vi må bidra til at folk kan komme seg trygt og effektivt til sine ulike gjøremål, samtidig som vi reduserer miljøskadelige utslipp og støy, sier Solvik-Olsen.

Kollektivtransport, sykkel og gange

Bypakken vil inngå som en del av byvekstavtalen for Bergen. Samferdselsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune signerte byvekstavtalen i september 2017.

Avtalen er et viktig virkemiddel for å nå målet om at veksten i persontransporten i byområdet skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Det statlige bidraget i avtalen er om lag 6 milliarder kroner. I tillegg kommer statlige bidrag til store riksveg- og jernbaneprosjekter som er prioritert i Nasjonal transportplan 2018-2023.

I avtalen er det lagt til grunn at staten skal dekke 50 prosent av prosjektkostnadene for videre utbygging av Bybanen til Fyllingsdalen. Den andre halvparten av kostnadene skal lokale myndigheter dekke. For å sikre midler til den lokale andelen, ble det parallelt med forhandlingene om byvekstavtalen utarbeidet forslag til en ny bypakke for Bergen.

Bompengeinnkreving

Etter ønske fra lokale myndigheter er det i bypakken lagt opp til bompengeinnkreving over en periode 20 år. Etter ønske fra lokale myndigheter skal tidsdifferensierte takster videreføres i dagens bomstasjoner, miljødifferensierte bompengetakster innføres og nye bomstasjoner i bydeler som i dag ikke har bompengeinnkreving etableres. De nye bomstasjonene vil etter planen bli satt i drift tidlig i 2018.

Det er ventet at bompengeinntektene vil gi om lag 11 milliarder kroner til gjennomføring av prosjekter og tiltak innenfor pakken. 

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen