- Det er viktig å bygge ut god transportinfrastruktur i og rundt de store byene. Vi må bidra til at folk kan komme seg trygt og effektivt til sine ulike gjøremål, samtidig som vi reduserer miljøskadelige utslipp og støy, sier Solvik-Olsen.
- Det er viktig å bygge ut god transportinfrastruktur i og rundt de store byene. Vi må bidra til at folk kan komme seg trygt og effektivt til sine ulike gjøremål, samtidig som vi reduserer miljøskadelige utslipp og støy, sier Solvik-Olsen. (Bilde: Pixabay)

Ny bypakke for Bergen

- I tråd med ønsker og vedtak fra lokale folkevalgte myndigheter har vi i dag lagt frem forslag om en ny bypakke for Bergen. Forslaget vil blant annet sikre den lokale finansieringen av den videre utbyggingen av Bybanen til Fyllingsdalen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Den nye bypakken skal avløse Bergensprogrammet. Hovedelementene er videre utbygging av Bybanen til Fyllingsdalen og Åsane, bymiljøtunnel/trafikkløsning i Bergen sentrum, Ringveg øst og høykvalitets kollektivløsning mot vest.

Det første prosjektet i gjennomføringsplanen er Bybanen til Fyllingsdalen, og forslaget til ny bypakke vil gjøre det mulig å starte opp i 2018 som planlagt.

- Det er viktig å bygge ut god transportinfrastruktur i og rundt de store byene. Vi må bidra til at folk kan komme seg trygt og effektivt til sine ulike gjøremål, samtidig som vi reduserer miljøskadelige utslipp og støy, sier Solvik-Olsen.

Kollektivtransport, sykkel og gange

Bypakken vil inngå som en del av byvekstavtalen for Bergen. Samferdselsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune signerte byvekstavtalen i september 2017.

Avtalen er et viktig virkemiddel for å nå målet om at veksten i persontransporten i byområdet skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Det statlige bidraget i avtalen er om lag 6 milliarder kroner. I tillegg kommer statlige bidrag til store riksveg- og jernbaneprosjekter som er prioritert i Nasjonal transportplan 2018-2023.

I avtalen er det lagt til grunn at staten skal dekke 50 prosent av prosjektkostnadene for videre utbygging av Bybanen til Fyllingsdalen. Den andre halvparten av kostnadene skal lokale myndigheter dekke. For å sikre midler til den lokale andelen, ble det parallelt med forhandlingene om byvekstavtalen utarbeidet forslag til en ny bypakke for Bergen.

Bompengeinnkreving

Etter ønske fra lokale myndigheter er det i bypakken lagt opp til bompengeinnkreving over en periode 20 år. Etter ønske fra lokale myndigheter skal tidsdifferensierte takster videreføres i dagens bomstasjoner, miljødifferensierte bompengetakster innføres og nye bomstasjoner i bydeler som i dag ikke har bompengeinnkreving etableres. De nye bomstasjonene vil etter planen bli satt i drift tidlig i 2018.

Det er ventet at bompengeinntektene vil gi om lag 11 milliarder kroner til gjennomføring av prosjekter og tiltak innenfor pakken. 

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen