Ny belønningsavtale med Grenland

Ny belønningsavtale med Grenland

- Det er positivt at Grenland vil jobbe for bedre fremkommelighet ved at veksten i persontransporten skal håndteres gjennom at flere reiser med kollektivtransport, sykler eller går. Nå tilbys Grenland 250 millioner kroner til å satse på mer kollektivtransport, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Samferdselsdepartementet tilbyr Grenland ny avtale innenfor Belønningsordningen for perioden 2017-2020 på til sammen 250,2 millioner kroner.

Bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene

Formålet med Belønningsordningen er å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene, ved å dempe veksten i personbiltrafikken og øke antallet kollektivreiser på bekostning av reiser med personbil.

Målet i den nye belønningsavtalen med Grenland er at veksten i persontransporten fortsatt skal tas av kollektivtransport, sykling og gange.

Belønningsmidler fra staten

Staten bidrar med 70,2 millioner kroner i 2017, og 60 millioner kroner årlig i perioden 2018 til 2020 så lenge målene i avtalen oppnås.

Grenland hadde belønningsavtale også for perioden 2013-2016 og mottok i denne perioden 240 millioner kroner i belønningsmidler fra staten.

- Byområdet nådde målet i forrige belønningsavtale om at personbiltrafikken ikke skulle øke i avtaleperioden. I tillegg hadde de vekst i kollektivtrafikken. Dette legger et godt grunnlag for en ny avtale med Grenland, sier samferdselsministeren.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen