NTP utfordrer de folkevalgte

NTP utfordrer de folkevalgte

I den omfattende rapporten «Norges tilstand 2015» poengterte Rådgivende ingeniørers forening (RIF) behovet for å styrke NTP som verktøy for en helhetlig transportplanlegging med fokus på overganger mellom transportformene og de utfordringene som sentraliseringen mot større byer innebærer.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

De er derfor fornøyd med at samfunnsøkonomiske vurderinger og viktigheten av sammenhengende standard og utbygging har ligget til grunn for NTP som nylig ble fremlagt. RIF er også godt fornøyd med at vedlikeholdsgapet og klimamålsetningen står sentralt i NTP slik det omforente forslaget fra transportetatene fremstår.

Nå er det opp til folkevalgte å følge opp med forutsigbar og tilstrekkelig finansiering for å nå de ambisiøse målsetningene innenfor fremkommelighet, miljø og sikkerhet. Hvis ikke risikerer vi at vedlikeholdsgapet på vei og bane ikke reduseres, bilkøene blir lengre, sikkerheten reduseres og klimamålsetningene bare blir tomt politikerprat.

NTP inneholder klare prioriteringer innenfor ulike finansieringsrammer. RIFs ekspertgruppe innen samferdsel har analysert NTP for å se hvorvidt de samfunnsmessige målsetningene er mulig å oppnå. Blant konklusjonene fra ekspertgruppen er at punktlighetsmålet for jernbane på 95 prosent ikke kan oppnås selv om man legger seg på høy finansieringsramme. Utbygging og oppgradering av jernbanen til basisramme vil ikke gjøre at man når klimamålsetningene.

Det samme gjelder om man skal ta igjen det massive vedlikeholdsetterslepet på jernbane som generasjoner av tidligere politikere må ta ansvar for. Kun middels eller høy ramme vil redusere dette etterslepet, som i «Norges tilstand 2015» er beregnet til 500 milliarder kroner.

På vei ser vi at det er en prioritert oppgave å redusere vedlikeholdsetterslepet på riksvei. RIFs ekspertgruppe mener også at selv om fartsnivået vil øke med satsning på motorveier og møtefrie veier, vil utbygging av et slikt vegnett gi positiv effekt på trafikksikkerheten.

Dette er en transportplan for Norge i perioden 2018-2029. Det vil si at det er tre Stortingsvalg i perioden. Det er derfor viktig at våre folkevalgte og fremtidige folkevalgte i perioden tar innover seg at det vil kreve tålmodighet og standhaftighet for å sørge for en moderne og effektiv infrastruktur i Norge. Hansken er kastet fra samferdselsetatene. Nå er det opp til våre folkevalgte og fremtidige folkevalgte å plukke opp hansken og gi oss den infrastrukturen Norge bør ha for å møte fremtidens utfordringer.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen