Prosjektet har en planlagt byggestart ved årsskiftet 2017/2018 og skal etter planen være ferdigstilt innen 15 mars 2019.
Prosjektet har en planlagt byggestart ved årsskiftet 2017/2018 og skal etter planen være ferdigstilt innen 15 mars 2019. (Illustrasjon: Statens vegvesen )

Norges største vegtunnelprosjekt: NCC signerte første kontrakt

NCC signerte i dag E13 Sidetunnel Arsvågen, den første tunnelkontrakten på Statens vegvesens prosjekt E39 Rogfast. Dette blir Norges største vegtunnelprosjekt. Oppdraget gjennomføres som en totalentreprise og verdien er på ca 183 MNOK.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kontrakten er en totalentreprise der NCC skal prosjektere og drive en to kilometer lang sidetunnel fra Arsvågen i Bokn kommune, ikke langt fra nordre ende av selve hovedtunnelen. Sidetunnelen som er i to løp, skal benyttes til massetransport under bygging av hovedløpene, og deretter som ventilasjonstunnel når Rogfast åpner.

E13 omfatter også opprustning av Arsvegen, prosjektering og etablering av pumpeledning, VA grøft og fremføring av rørtrase for høyspentkabler i Arsvegen. Etablering av riggområde på Laupland, samt masseutskiftning av anvist område på Laupland. 

Det laveste tilbudet

Prosjektet har en planlagt byggestart ved årsskiftet 2017/2018 og skal etter planen være ferdigstilt innen 15 mars 2019.

I gjennomføringen vil NCC i hovedsak benytte egne ansatte til tunneldriving.

NCC Norge hadde det laveste tilbudet med 183 MNOK blant de seks entreprenørene som leverte tilbud på sidetunnelen i Arsvågen.

Ordren registreres i forretningsområdet NCC Infrastructure i 4. kvartal.

BANE/24. april 2018

Bane NOR gir verktøyene som sikrer at godset kommer fram

Etter en stri vinter, der punktligheten for godstrafikken har vært langt under målet, har Bane NOR satt i verk noen kortsiktige tiltak som skal gjøre frakt av gods på bane mer forutsigbart. For Bane NOR er det viktig å bidra til at godset kommer frem på en mest mulig hensiktsmessig måte, også ved trafikkavvik. – Det vi nå tilbyr vil i sum gi økt fleksibilitet for godsnæringen. Les hele saken

Til toppen