Prosjektet har en planlagt byggestart ved årsskiftet 2017/2018 og skal etter planen være ferdigstilt innen 15 mars 2019.
Prosjektet har en planlagt byggestart ved årsskiftet 2017/2018 og skal etter planen være ferdigstilt innen 15 mars 2019. (Illustrasjon: Statens vegvesen )

Norges største vegtunnelprosjekt: NCC signerte første kontrakt

NCC signerte i dag E13 Sidetunnel Arsvågen, den første tunnelkontrakten på Statens vegvesens prosjekt E39 Rogfast. Dette blir Norges største vegtunnelprosjekt. Oppdraget gjennomføres som en totalentreprise og verdien er på ca 183 MNOK.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kontrakten er en totalentreprise der NCC skal prosjektere og drive en to kilometer lang sidetunnel fra Arsvågen i Bokn kommune, ikke langt fra nordre ende av selve hovedtunnelen. Sidetunnelen som er i to løp, skal benyttes til massetransport under bygging av hovedløpene, og deretter som ventilasjonstunnel når Rogfast åpner.

E13 omfatter også opprustning av Arsvegen, prosjektering og etablering av pumpeledning, VA grøft og fremføring av rørtrase for høyspentkabler i Arsvegen. Etablering av riggområde på Laupland, samt masseutskiftning av anvist område på Laupland. 

Det laveste tilbudet

Prosjektet har en planlagt byggestart ved årsskiftet 2017/2018 og skal etter planen være ferdigstilt innen 15 mars 2019.

I gjennomføringen vil NCC i hovedsak benytte egne ansatte til tunneldriving.

NCC Norge hadde det laveste tilbudet med 183 MNOK blant de seks entreprenørene som leverte tilbud på sidetunnelen i Arsvågen.

Ordren registreres i forretningsområdet NCC Infrastructure i 4. kvartal.

ANLEGGSARBEID/17. august 2018

Unik erfaringsdeling for bedre sikkerhet i anleggsbransjen

Sjefen i Nye Veier har samlet toppdirektørene fra Veidekke og BetonmastHæhre til felles sikkerhetsbefaring og erfaringsdeling på utbyggingen av E6 Kolomoen – Moelv. Et uvanlig, men nyttig, tiltak for å bedre sikkerhet i anleggsbransjen. Les hele saken

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

INTERCITY/17. august 2018

InterCity gjennom Hamar: Bruløsning tatt ut av det vestre traséalternativet

- Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen